افزایش سود مرغداری ها با تجاری سازی پروبیوتیک های بومی طیور

به گزارش بلاگ پو، رییس اداره بازاریابی و تجاری سازی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با اعلام آمادگی پژوهشگاه برای واگذاری فناوری فراوری پروبیوتیک های بومی مورد استفاده در صنعت طیور به متقاضیان گفت: صنعت دام و طیور کشور به سه، چهار میلیون کیلوگرم انواع پروبیوتیک های دامی احتیاج دارد که با کاربرد آن ضمن افزایش کیفیت محصولات، هزینه های فراوری در واحدهای پرورش طیور هم به نحو قابل توجهی کاهش می یابد.

افزایش سود مرغداری ها با تجاری سازی پروبیوتیک های بومی طیور

به گزارش خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، دکتر مریم شهبازی اظهار کرد: صنعت فراوری پروبیوتیک های دام و طیور در کشور صنعتی نوپا است و در حال حاضر نیز تعداد انگشت شماری شرکت خصوصی در این زمینه آغاز به فعالیت نموده اند. باکتری های پروبیوتیک با بازار جهانی معادل 3.6 میلیارد دلاری در صنایع دام، طیور و آبزیان، دارای اهمیت فراوانی در کاهش مصرف آنتی بیوتیک ها، افزایش سلامت طیور و شاخص های عملکردی و کیفی طیور دارند.

وی با اشاره به فراوری بالا و ظرفیت های قابل توجه در صنعت طیور کشور گفت: ایران با فراوری سالانه بیش از دو میلیون تن گوشت طیور صندلی نهم جهان و سوم آسیا را دارا است و طبق برنامه ششم و سایر اسناد بالادستی این میزان باید در سال 1400 و 1404 به ترتیب به 2.5 و 2.8 میلیون تن برسد. سرانه مصرف گوشت مرغ در کشور هم بالغ بر 26 کیلوگرم است که تقریبا دو برابر مصرف گوشت قرمز در کشور است.

شهبازی با بیان اینکه با کاربرد پروبیوتیک های اختصاصی می توان بسیاری از مسائل صنعت طیور در ایران از قبیل مصرف بالای انواع آنتی بیوتیک برای مقابله با بیماری ها، میزان بالای چربی، ضریب تبدیل بالا و بازده پایین لاشه را تا حد زیادی کاهش داد، گفت: تعدادی از سویه های بومی پروبیوتیک های اختصاصی طیور به بخش خصوصی(شرکت فناوری زیستی طبیعت گرا) قبلا واگذار شده و سویه های بیشتری از پروبیوتیک های اختصاصی در دست آنالیز است.

با توجه به اهمیت شناسایی و فراوری پروبیوتیک های اختصاصی بومی برای طیور در کشور، طرح جداسازی، شناسایی و ارزیابی باکتری های پروبیوتیک از مرغ های نژاد بومی اصفهان، مازندران، آذربایجان غربی و فارس با هدف دستیابی به باکتری های بومی با کارایی بالای پروبیوتیکی برای استفاده در صنعت طیور برای اولین بار در کشور اجرا شده و سویه های بومی با پتانسیل پروبیوتیکی بالا انتخاب، شناسایی و در قالب کلکسیون پروبیوتیک های اختصاصی طیور در بانک ژن میکروبی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ثبت شدند.

به گفته رییس اداره بازاریابی و تجاری سازی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی نتایج تحقیقات پنج ساله طرح در سطح آزمایشگاهی و در سطح مرغداری نشان داد که باکتری های پروبیوتیک جداسازی شده دارای توانایی بالای پروبیوتیکی از قبیل تحمل دمایی 4 تا 40 درجه سلسیوس، تحمل نمک و نمک های صفراوی، تحمل pH اسیدی و قلیایی، قابلیت اتصال پایدار به سلول های سطحی سیستم گوارش طیور و خصوصیات ضدمیکروبی علیه پاتوژن های مختلف طیور بوده و به طور معنی داری به افزایش وزن سرانه(عملکرد) و بازده لاشه، کاهش ضریب تبدیل غذایی، کاهش مصرف خوراک، افزایش شاخص های سلامتی، کاهش میزان کلسترول و تری گلیسیرید در خون جوجه ها و تجزیه و خنثی سازی آفلاتوکسین در خوراک طیور منجر می گردد.

وی با بیان اینکه پروبیوتیک های اختصاصی طیور در مرغداری های پرورش مرغ گوشتی و فراوری تخم مرغ، واحدهای پرورش بلدرچین، بوقلمون و سایر طیور کاربرد داشته و احتیاج مرغداری های کشور به این محصول که حدود سه تا چهار میلیون کیلوگرم برآورد می گردد را تامین می نماید، گفت افزایش 50 تا 100 گرمی وزن جوجه های گوشتی و بهبود ضریب تبدیل و بازده لاشه، کاهش حدود 50 گرمی میزان خوراک مصرفی هر مرغ در دوره پرورش و افزایش حدودا 25 تا 30 میلیون تومانی درآمد دامدار به ازای هر 50 هزار راس مرغ در یک دوره پرورش از جمله مزایای این فناوری است که میتوان به آن اشاره نمود.

شهبازی در انتها با اعلام واگذاری 15 فناوری پژوهشگاه در قالب قرارداد با بخش خصوصی اظهار داشت: فهرست و مشخصات فنی و دیگر اطلاعات مربوط به 14 فناوری آماده واگذاری دیگر از جمله فناوری فراوری پروبیوتیک های بومی مورد استفاده در صنعت طیور در کتابچه فناوری های سال 97 پژوهشگاه قابل دسترسی است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 شهریور 1400 بروزرسانی: 13 شهریور 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 2549

به "افزایش سود مرغداری ها با تجاری سازی پروبیوتیک های بومی طیور" امتیاز دهید

1 کاربر به "افزایش سود مرغداری ها با تجاری سازی پروبیوتیک های بومی طیور" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش سود مرغداری ها با تجاری سازی پروبیوتیک های بومی طیور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید