موافقت با تبدیل وضعیت اصولی به قطعی پژوهشکده انگور و کشمش ملایر

به گزارش بلاگ پو، سرپرست پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر با بیان اینکه این پژوهشکده در راستای سیاست های کلی خود هر 2 سال اقدام به برگزاری کنفرانس انگور و کشمش نموده است، گفت: با توجه به برگزاری رخداد مهم همدان 2018 به این نتیجه رسیدیم که برخی از فعالیت های علمی را دانشگاه ملایر برعهده گیرد و با برگزاری کنفرانس ملی انگور در اکوتوریسم انگور و جذب توریست انگور نقش داشته باشد.

موافقت با تبدیل وضعیت اصولی به قطعی پژوهشکده انگور و کشمش ملایر

به گزارش خبرنگاران، دکتر روح الله کریمی چهارشنبه 4 مهر در چهارمین کنفرانس ملی صنعت انگور و کشمش ایران که به میزبانی دانشگاه ملی ملایر برگزار گردید، با اشاره به اینکه طبق آمار هفته گذشته وزارت علوم با تبدیل وضعیت اصولی به قطعی پژوهشکده انگور و کشمش ملایر موافقت گردیده است، اظهارامیدواری کرد: برگزاری این کنفرانس باعث ارتقاء کیفیت انگور و کشمش و بازگشت به وضعیت دنیای قبلی ملایر یعنی رتبه هفتم در دنیا گردد.

وی با بیان اینکه پژوهشکده با وجود اینکه از سال 1390 موافقت اصولی اش توسط وزارت علوم تأیید شد و در سال 1392 اخذ 16 دانشجوی دکتری فعالیت خود را شروع کرد، اضافه کرد: یکی از اهداف اصلی ما وجود حضور فیزیکی اساتید، محققان و دانشجویان در وسط باغات و مزارع بود.

کریمی با بیان اینکه تمام 16 رساله دکتری در شرف دفاع، متناسب با مباحث روز هستند، اظهار کرد: در سالتحصیلی جدید 12 دانشجوی مقطع دکتری به این مجموعه ورود داشتند.

سرپرست پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملی ملایر یادآور شد: مباحث پیگیری گردیده در رساله دکتری شامل مباحث مولکولی٬ به نژادی انگور٬ تبدیل سیستم های قدیم آبیاری به سیستم های آبیاری نوین و استفاده از ارقام و پایه های مقاوم با خشکی و سرما بوده است.

وی در ادامه با بیان اینکه سیاست های کلی این پژوهشکده، جدا از سایر پژوهشکده های کشور است و نتایج تحقیقات این پژوهشکده همراه با سایر محققان در اختیار کشاورزان و باغداران قرار می گیرد، اظهار کرد: همواره کوشش کردیم با برگزاری کارگاه های تخصصی هرس٬ آفات و بیماری ها و ... در رابطه با مباحث کلیدی انگور اقدامات موثری و رابطه تنگاتنگی با کشاورزان و باغداران داشتیم.

کریمی به معرفی ملایر برای ثبت دنیای انگور اشاره نمود و اضافه کرد: در همین رابطه جلسات متعددی برگزار گردید و دو سوم پروپوزال توسط پژوهشکده انگور و کشمش ملایر تهیه و در اختیار نمایندگان فائو نهاده شد و مورد تأیید دکتر بهزادنسب، عضو کمیته راهبردی توسعه ظرفیت جیاس نهاده شد.

وی با بیان اینکه نمایندگان سازمان دنیای فائو 24 و 25 مهرماه از ملایر بازدید دارند٬ تأکید کرد: برای طی مراحل نهایی ثبت چهانی انگور ملایر از ظرفیت پژوهشکده انگور و کشمش ملایر بهره می گیریم.

کریمی با اشاره به اینکه یکی از دستاوردهای جیاس حذف واسطه ها و قرارگیری سود و درآمد به صورت مستقیم در اختیار کشاورزان است٬ گفت: از زمان اعلام فراخوان کنفران،٬ 110 مقاله از سراسر کشور به دبیرخانه واصل شد که از این تعداد 85 مقاله کامل انتخاب و پس از داوری در کتابچه مربوطه به چاب رسید.

نگاه آکادمیک به مقوله کشمش و انگور اقتصاد ملایر را متحول می نماید

سرپرست دانشگاه ملایر نیز گفت: از سال 1389 جرقه های احداث پژوهشکده انگور و کشمش در دانشگاه زده شد و زحمات فراوانی در این راستا انجام گرفت و نهایت در سال 1392 این پژوهشکده به صورت رسمی وارد مقوله جذب رشته های دانشگاهی شد.

دکتر خسرو سایوند با بیان اینکه از آن موقع یکی از بزرگترین اهداف دانشگاه به روزرسانی و کاربردی کردن این پژوهشکده بود، ادامه داد: در دنیای امروز بیش از گذشته صحبت بر استفاده از علوم کاربردی و به کارگیری آن در صنعت و علم و توسعه کشورهاست.

وی با بیان اینکه امروزه باید با استفاده از علوم کاربردی و تحقیقات دانشگاهی، چرخ های صنعت را روان تر به حرکت واداریم، ادامه داد: پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملی ملایر باید در خدمت علم و صنعت باشد و عملیات کردن و اجرایی کردن دانش و تجربیات مراکز تحقیقاتی کشورهای دیگر باید در رابطه این کار مدنظر قرار گیرد.

سایوند گفت: با توجه به اقتصاد منطقه و وسعت باغات در این شهرستان و از آنجایی که قالب زندگی مردم این منطقه بر اساس فراوری کشمش، انگور و کشاورزی دیم پایدار است، نگاه آکادمیک به مقوله کشمش و انگور ملایر می تواند افق متحول نماینده اقتصاد ملایر را طرح ریزی کند.

سرپرست دانشگاه ملایر با تأکید بر اینکه کشاورزان باید از روش های سنتی دست بردارند و به روش های علمی مدرن روی بیاروند، توضیح داد: ایجاد اعتماد در فضای برون دانشگاهی در زمینه کشاورزی و باغداری باید در اولویت مراکز علمی کشور باشد.

وی با بیان اینکه دانشگاه ملایر جدی ترین نهاد علمی تأثیرگذار در شهرستان و دومین نهاد علمی تأثیرگذار در استان همدان به شمار می رود، اظهار کرد: پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملی ملایر، یکی از گلوگاه های منحصربفرد علمی و تأثیرگذار در سطح شهرستان است و اکنون که این دپارتمان به صورت رسمی شکل گرفته، پس از نزدیک به 7 سال فعالیت می تواند به عنوان یک برند علمی در اقتصاد منطقه و استان تأثیر مثبت بگذارد و منشأ خیر باشد.

با تغذیه درست عمکرد تاک ها تا 50 درصد افزایش می یابد

نماینده انجمن علوم باغبانی کشور نیز در این همایش با بیان اینکه با تغذیه درست عمکرد تاک ها تا 50 درصد افزایش می یابد، گفت: باید در تاکستان ها توازن مناسبی بین رشد رویشی و رشد زایشی و فراوری میوه ایجاد گردد.

دکتر سعید عشقی با بیان اینکه با هرس و تغذیه درست، این توازن ایجاد می گردد، اضافه کرد: برای داشتن محصول به میزان زیاد باید کلیه عناصر غذایی ضروری برای رشد گیاه به یک میزان تأمین گردد.

وی با اشاره به اینکه کمبود هر کدام از این عناصر رشد و میوه دهی گیاه را با مشکل روبرو می نماید، ادامه داد: تاکدارن در ابتدای هر سال باید مدیریت خوبی داشته باشند تا محصول قابل توجهی برداشت نمایند.

عشقی با بیان اینکه در هر مرحله از رشد باید کودهی خاص و اصولی انجام گردد، گفت: برای برداشت محصول و تغذیه مناست تاکستان ها باید زمان و میزان کوددهی را مدنظر قرار دهیم.

نماینده انجمن علوم باغبانی کشور با تأکید بر اینکه براساس آنالیز خاک و گیاه باید تغذیه صورت بگیرد، اضافه کرد: برنامه کوددهی، آبیاری و محلول پاشی انگور باید بر اساس مراحل رشد فنولوژی باشد.

تغییر اقلیم، کشاورزی و باغداری را تهدید می نماید

در ادامه یکی از اساتید دانشگاه و سخنرانان همایش نیز با بیان اینکه امروزه در همه دنیا تغییر اقلیم، کشاورزی و باغداری را تهدید می نماید، گفت: تغییر اقلیم اثرات خاصی روی عملکرد گیاهان می گذارد.

دکتر بیژن کاووسی با بیان اینکه در حال حاضر یکی از مهمترین چالش ایران در بحش کشاورزی و باغداری، چالش آب و دماست، اضافه کرد: اگر در این دو مقوله مدیریت خوبی در باغات نداشته باشیم، به طور قطع باغات و محصولات خسارات زیادی می بینند.

وی با اشاره به اینکه واکنش ارقام مختلف انگور در مناطق مختلف کشور به این چالش ها متفاوت است، گفت: در سطح کشور نوسان بالایی از نظر عملکرد ارقام گونه های مختلف تاک داریم.

کاووسی با بیان اینکه در دنیا برای انگور بیش از 30 روش تربیت تعریف گردیده اما در ایران تنها از 2 روش استفاده می گردد، تأکید کرد: قبل از تغذیه تاکستان ها باید فنولوژی آن باغ را به به خوبی بشناسیم.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه در حال حاضر دنیا به سمت داربستی کردن باغات انگور پیش رفته است، ادامه داد: انگور، هرس پذیرترین گونه محصولان کشاورزی است و در این میان نحوه هرس کردن، میزان عملکرد و محصول دهی باغات را مشخص می نماید.

وی با اشاره به اینکه در بحث هرس کردن تاک ها باید به سوالات متعددی چون چرا، چگونه، چه موقع و چه میزان پاسخ بدهیم، گفت: با هرس مناست، عمر تاک ها افرایش می یابد.

کاووسی با تأکید بر اینکه در عمل هرس باغ حتما باید از ابزار ضدعفونی گردیده استفاده کنیم، اضافه کرد: استفاده از ابزار آلوده سبب بروز بیماری سکته مو می گردد که در تاکستان های کشور روبه افزایش است.

وی با بیان اینکه 3 نوع هرس رایج در تاکستان های کشور شامل هرس کوتاه(شدید)، هرس بلند(خفیف) و هرس مختلط(آمیخته) است، یادآور شد: در فراوری انگور، نور شدید و زیاد آفتاب، دمای بالا، سرمای شدید و در سایه قرار دریافت باعث آسیب به تاک ها و فراوری محصول ضعیف می گردد.

شناسایی 800 رقم انگور مختلف در ایران

یکی دیگر از سخنرانان همایش که سال هاست در حوزه باغداری انگور به پژوهش و تحقیق مشغول است، اعلام کرد: طی 2 دهه اجرای برنامه به نژادی در ایران در رابطه با ارقام مختلف انگور تحقیقات وسیع و جامعی صورت گرفته است.

دکتر محمدعلی نجاتیان با اشاره به اینکه در دنیا بیش از 8 هزار رقم و در ایران 800 رقم انگور مختلف شناسایی گردیده است، گفت: سطح زیرکشت انگور در دنیا روبه کاهش اما در ایران روبه افزایش است.

وی به اقدامات انجام گردیده طی 20 سال اخیر در این زمینه اشاره و اظهار کرد: جمع آوری ارقام انگور، ارزیابی ژئوتیپ های انگور در کلکسیون اصلی کشور، ارزیابی میزان خسارت وارد گردیده به باغات، ثبت تعدادی از ارقام تجاری انگور ایران، ارزیابی خصوصیات کشمش و میزان تحمل انگور در روبرو با سرمازدگی، گرمازدگی و خشکی مورد آنالیز نهاده شد.

این مدرس دانشگاه و پژوهشگر به آنالیز درجه دوز لازم برای گلدهی و رسیدن میوه ها و ارزیابی ارقام مختلف انگور در روبرو با شوری اشاره نمود و گفت: عکس العمل ژئوتیپ ها و خسارات وارده بر اساس سرمای شدید اتفاق افتاده در سال قبل و سال جاری را برسی نموده و کلکسیون ملی انگور ایران آمادگی دارد تا در شهریورماه هر سال پذیرای بازدید بهره برداران و اساتید و باغداران و تبادل نظر با آنها باشد.

ثبت 200 رقم صفت کشمش در کلکسیون ملی انگور ایران

نجاتیان به ثبت 200 رقم صفت کشمش در کلکسیون ملی انگور ایران اشاره و گفت: طبق تحقیقات انجام گردیده رقم انگور بلک سیدلس دارای میزان قند بالایی بوده و از گونه های بسیار مقاوم است و امکان کشت آن در ملایر وجود دارد.

وی اضافه کرد: رقم های روبی سیدلس، آناپیسکی رامفی و خوشناو، مقاوم ترین ارقام در برابر شوری هستند و ارقام انگور شاهانی و یاقوتی در برابر سفیدک پودری مقاوم هستند.

این مدرس دانشگاه و پژوهشگر با بیان اینکه رقم های انگور بی دانه قرمز و خلیلی در برابر سرمای زمستانه مقاوم هستند، گفت: رقم شانی قزوینی و پرلت نیز در مناطق گرمسیری با دمای بالا، بسیار خوب جواب می دهند و محصولات فراوانی می توان از این ارقام برداشت کرد.

نجاتیان با بیان اینکه طبق تحقیقات انجام گردیده رقم SH05- رومیزی پُربار با بازار پسندی بسیار عالی است، گفت: تحمل این رقم نسبت به سرمای بهاره بی سابقه است و با داشتن قند بالای 21 درصد، مناسب ترین رقم برای تازه خوری است.

وی توجه باغداران و تاکدارن ملایری به ارقام مذکور را باعث افزایش دانش کشاورزی و باغداری و رفتن به سمت اقتصادی کردن باغ ها و تاک ها مطرح کرد.

نبود صنایع تبدیلی و استفاده از آبیاری سنتی؛ مشکل حوزه انگور و کشمش ملایر

در ادامه معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری شهرستان ملایر با بیان اینکه در سال های اخیر اتفاقات خوبی در بخش فراوری انگور و کشمش ملایر رقم خورده است، گفت: وجود 10 هزار و 600 هکتار باغات انگور و فراوری میانگین 22 تن در هر هکتار، گواه توانمندی این منطقه در فراوری انگور است.

لیلا غفاری با اشاره به اینکه انگور ملایر در شرف ثبت گردیده دنیای است، اضافه کرد: با توجه به کم آبی و مسائل خشکسالی، استفاده از سیستم آبیاری سنتی یکی از مسائل موجود در این حوزه است.

وی با تأکید بر اینکه کشاورزان و باغداران ما باید به سمت استفاده از سیستم های نوین آبیاری پیش بروند، ادامه داد: توجه به بحث آفات انگور و نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی در ملایر نیز از جمله مواردی است که فراوری انگور و کشمش را در این منطقه تهدید می نماید و از اساتید و پژوهشگران انتظار داریم با ارائه راهکارهای لازم این مسائل را مرتفع سازند.

به گزارش خبرنگاران، چهارمین کنفرانس ملی صنعت انگور و کشمش ایران، به همت پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملی ملایر و سازمان جهادکشاورزی استان و شهرستان و سایر دستگاه های اجرایی با حضور اساتید برجسته حوزه باغداری و کشاورزی مراکز دانشگاهی کشور، مسئولان استانی و شهرستانی و جمعی از باغداران، کشاورزان، فعالان و صادرنمایندگان انگور و کشمش به میزبانی دانشگاه ملی ملایر برگزار گردید.

امروز چهارمین کنفرانس ملی صنعت انگور و کشمش ایران، همگام با برگزاری جشنواره خوشه برتر در 5 مهرماه و آئین سنتی شیره پزان مانیزان در 12 مهرماه و در راستای رخداد همدان 2018 این همایش علمی در 20 محور برگزار گردید.

بهینه سازی روش های تغذیه و آبیاری در تاکستان ها، مدیریت تربیت و هرس انگور، مباحث نوین تاکداری، برندسازی در فراوری انگور و کشمش، چالش های بازاریابی و صادرات کشمش، کاربردهای پسماندهای انگور و کشمش در صنعت دام و طیور، شیمی انگور و سایر فرآورده های جانبی، میکروبیولوژی و نانوبیوتکنولوژی در انگور و کشمش، کاربرد انگور در طراحی فضای سبز شهری، صندلی انگور و کشمش در اشتغالزایی و اقتصاد مقاومتی، ردیابی و کاهش باقیمانده های سموم و فلزات سنگین در انگور و کشمش و تغییر اقلیم، ریزگرد و گرمایش دنیای در تاکستان ها از مهمترین محورهای تخصصی این همایش بود.

هدف اصلی این همایش آنالیز مسائل موجود، افزایش سطح آگاهی و دانش علمی، برطرف نواقص در فراوری انگور و کشمش و افزایش راندمان فراوری و صادرات این محصولات بود.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 شهریور 1400 بروزرسانی: 13 شهریور 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 1869

به "موافقت با تبدیل وضعیت اصولی به قطعی پژوهشکده انگور و کشمش ملایر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موافقت با تبدیل وضعیت اصولی به قطعی پژوهشکده انگور و کشمش ملایر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید