چگونه تغییرات آب و هوایی بر الگوی مهاجرت انسان ها تأثیر می گذارد

به گزارش بلاگ پو، تغییرات آب و هوایی که در نتیجه گرم شدن هوای زمین اتفاق افتاده است از راههای مختلفی بر انسان ها تأثیر گذاشته است. این تغییرات بر جنبه های مختلفی از زندگی بشر تأثیر گذار است که یکی از جنبه ها یعنی الگوی مهاجرت در این مقاله

چگونه تغییرات آب و هوایی بر الگوی مهاجرت انسان ها تأثیر می گذارد

مترجم: حمید وثیق زاده انصاری

منبع:راسخون

تغییرات آب و هوایی که در نتیجه گرم شدن هوای زمین اتفاق افتاده است از راههای مختلفی بر انسان ها تأثیر گذاشته است. این تغییرات بر جنبه های مختلفی از زندگی بشر تأثیر گذار است که یکی از جنبه ها یعنی الگوی مهاجرت در این مقاله مورد آنالیز قرار گرفته است.

پدیده مهاجرت همچون حیوانات در انسان ها هم مشاهده می گردد. در خصوص حیوانات، مهاجرت یک اتفاق فصلی و تناوبی است و مهاجرت به یک منطقه نو برای جست و جوی منطقه ها گرم تر، منابع غذایی بهتر و یا با هدف جفت یابی و فراوری مثل صورت می گیرد. اما در خصوص انسان ها این یک اتفاق فصلی و تناوبی نیست و عمدتاً یک جابجایی دائمی افراد از یک منطقه به منطقه دیگر است. دلایل چنین جابجایی شدیداً فرق دارد و به شرایط و حالت هر فرد مهاجر بستگی دارد.

در دهه های اخیر به علت مشکل گرم شدن آب و هوای زمین که در نتیجه افزایش آلودگی محیط اتفاق افتاده است، تغییرات آب و هوایی تأثیرات مهمی بر زندگی روزانه مردم داشته است و منجر به تغییر محل و جابجایی آنها شده است. تأثیر تغییرات آب و هوایی در برخی منطقه ها دنیا آن چنان شدید بوده است که عواقب ناشی از آن به شدت بر زندگی و توان مقاومت افراد محلی تأثیر گذاشته است و باعث شده است که افراد برای مهاجرت به منطقه ها بهتر احساس احتیاج پیدا نمایند و در نتیجه الگوهای مهاجرت انسان ها را در کل دنیا به طور قابل ملاحظه ای تغییر دهند.

تغییرات آب و هوایی و تأثیرات آن بر مهاجرت انسان ها :

تغییرات آب و هوایی خطرناک منطقه ها، نتیجه مستقیم آلودگی محیطی به دست انسان است. این تغییرات منجر به فاجعه های طبیعی مادام العمر، خشک سالی، قحطی، آب و هوای شدیداً گرم و یا سرد، سیل و . . . شده است. از آن جایی که این تغییرات بر کل دنیا تأثیرات یکسانی نداشته اند، برخی منطقه ها به شدت تأثیر پذیرفته اند و برخی تأثیرات کمتری پذیرفته اند یا اصلا ً تغییراتی نداشته اند. این نتایج باعث می شوند که افراد ساکن منطقه های که بیشتر تأثیر پذیرفته اند به منطقه های که به طور قابل توجهی تأثیر نپذیرفته اند مهاجرت نمایند در نتیجه منجر به مهاجرت انبوه انسان ها شوند. در زیر انواع مختلفی از تغییرات آب و هوایی و اینکه چگونه بر افراد آن منطقه تأثیر می گذارند آورده شده است.

افزایش سطح دریا :

افزایش دمای زمین، منجر به آب شدن یخ های منطقه ها قطبی و در نتیجه افزوده شدن به آب کره زمین به حجم وسیع و افزایش سطح آب دریاها در طول چند دهه اخیر شده است. آب دریاها به میزان 11 اینچ در طول 100 سال گذشته افزایش یافته است. این تغییرات ممکن است متوالی به نظر نرسد اما اگر کلی بنگریم، بیان نماینده یک تهدید جدی برای شهرهای ساحلی است و افزایش هر اینچ آب دریا منجر به زیر آب رفتن کل جزیره اینچ به اینچ می گردد. این مهم ترین هشدار از تأثیر افزایش دمای زمین است چون نمی توان هیچ گونه آن را کنترل و یا متوقف کرد. علاوه بر طغیان آب و زیر آب رفتن منطقه ها کم سطح، افزایش سطح آب دریا منجر به افزایش فشار آب بر بستر دریا و افزایش تغییرات صفحات تکتونیک می گردد در نتیجه باعث فعالیت های زمین لرزه ای مکرر، فوران های آتش فشانی و هم چنین بلایای خطرناکی چون سونامی می گردد.

بر طبق آمار سازمان ملی مهاجرت (IOM) حدود 44 % از جمعیت دنیا در جزیره ها، شهرهای ساحلی و یا حداقل به شعاع 90 مایلی از خط ساحلی، سکونت دارند. این منطقه ها متراکم ترین و پر جمعیت ترین شهرها مثل نیویورک، سنگاپور، بانکوک، شانگهای، هاوایی و . . . هستند. اگر این منطقه ها زیر آب بروند، به طور قابل ملاحظه ای منطقه ها قابل سکونت انسان کاهش می یابند و در نتیجه انسان ها را مجبور به مهاجرت از سواحل می نمایند تا بتوانند روی زمین زندگی نمایند. اما به علت محدودیت منطقه ها موجود روی زمین، جنگل ها، زمین های کشاورزی و منطقه ها زیستی تحت تأثیر قرار خواهند گرفت و شدیداً کاهش خواهند یافت.

بر طبق مطالعات اخیر بانک دنیا، تا اواخر قرن 21 صدها میلیون نفر از انسان ها جابجا خواهند شد.

آب شدن کوههای یخی :

کوههای یخی ابعاد بزرگی از یخ های متراکم هستند که با ذوب کم کم در تابستان به اسم منبع آب رود خانه ها عمل می نمایند و آب از دست رفته هم به شکل بارش برف در زمستان تنو و احیا می گردد. این تعادل به علت روبروه با افزایش دمای زمین با عجله پیش می رود چون افزایش دمای محیط منجر به آب شدن یخ های دائمی زمین و کوههای یخی با سرعت بیشتر از حد معمول می گردد. این نه تنها منجر به طغیان آب ها در منطقه ها مجاور می گردد بلکه به علت آب شدن کوههای یخی منجر به وقوع بهمن و رانش زمین هم می گردد.

از آنجایی که بیشتر زمین های کشاورزی نزدیک رود خانه ها یافت می شوند، طغیان آب رود خانه ها منجر به تخریب و کاهش زمین های قابل کشت و منابع معاش می گردد. منطقه ها سکونی انسانی مجاور هم می توانند به شدت آسیب ببینند. در طول زمان، ذوب شدید باعث کوچکتر شدن کوههای یخی به طور قابل توجهی شده در نتیجه در تأمین آب کافی برای رود خانه ها ناتوان خواهند بود. بنابراین رود خانه ها خشک شده و باعث کمبود آب در منطقه ها همسایه خواهند شد. این رخ داد بر فراوری محصولات کشاورزی، فراوری نیروی هیدرو الکتریکی، ماهی گیری در ابعاد کوچک و آبزی پروری تأثیر می گذارد.

برای اینکه تأثیر این بحران بزرگ را بتوانید تصور کنید باید بدانید که حدود یک ششم جمعیت دنیا در رشته کوهها، دامنه ها و منطقه ها نزدیک به رود خانه ها و حوزه رود خانه ها زندگی می نمایند. یکی از این کوههای یخ دار هیمالیا است که به تنهایی مسئولیت تأمین آب حدود یک چهارم جمعیت دنیا را که در مجاورت آن زندگی می نمایند مثل پاکستان، هند، چین و آسیای جنوبی، بر عهده دارد. چون این منطقه ها از پر جمعیت ترن و متراکم ترین منطقه ها در دنیا هستند، ملت های دیگر ظرفیت جذب چنین حجم بزرگ افراد را اگر بخواهند مهاجرت نمایند، ندارند.

تغییرات بارندگی :

با توجه به عوامل محیطی شایع، بارندگی می تواند اضافی باشد و منجر به سیل گردد و یا به شدت کاهش یابد و منجر به خشک سالی گردد. هر دو شرایط به طور یکسان فاجعه آمیز هستند. هر دو پدیده می توانند بر میزان محصولات همچون سکونت انسان ها تأثیر بگذارند.

سیل همان طور که قبلاً آنالیز شد، زمین های کشاورزی را کاهش می دهد و منجر به افزایش شوره زارها و زمین های بی حاصل و در نتیجه کمبود منطقه ها قابل سکونت می گردد. از طرف دیگر، خشک شدن منجر به خشک سالی و در نتیجه کمبود آب و غذا می گردد. هر دوی این شرایط ها می توانند منجر به مهاجرت افراد از منطقه های به منطقه ها دیگری شوند که با شرایط های مشابهی روبرو نیستند.

طوفان ها و تند بادها :

به غیر از سیل، فعالیت های زمین لرزه ای، فوران های آتش فشانی، وقوع طوفان ها و تند بادها می توانند منجر به انهدام گسترده و نابودی معاش و زندگی بشر شوند. این فجایا هر چیزی را بر سر راه خود خراب می نمایند مثل زیر بناها، ساختمان ها، جاده ها، زمین های کشاورزی، خانه ها، احشام و افراد. زندگی کردن در چنین منطقه های که در معرض طوفان های مکرر قرار دارند به علت آسیب های شدیدی که این فجایا می زنند، سخت است. در نتیجه مردم ساکن این منطقه ها، منطقه ها متفاوتی را برای مهاجرت انتخاب می نمایند که تحت تأثیر طوفان ها و تند بادها نیستند.

مدارکی از منطقه های که در آسیای جنوبی در سال 2004 دچار سونامی شدند و هم چنین شهرهای آمریکایی که با تند بادهای کاترینا و ریتا ویران شدند، موجود است. بر طبق آمار فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر در دهه گذشته حدود 90 % از بلایای طبیعی در نتیجه تغییرات آب و هوایی ناشی از افزایش دمای زمین اتفاق افتاده اند و چنین بلایایی مسئول مرگ کامل 60 % افراد در این دوره زمانی بوده اند.

مهاجرت های پیش بینی شده :

 شکست اقتصاد های وابسته به محیط مثل کشاورزی، ماهی گیری و . . . علت عمده مهاجرت منطقه ای خواهد بود.

 پیش بینی شده است که بارندگی در مکزیک و منطقه ها امریکای مرکزی تا سال 2080 حدود 50 % کاهش خواهد یافت. این منجر به قحطی و خشک سالی و تشویق ساکنان برای جابجایی به منطقه ها دیگر خواهد بود.

 منطقه دلتای رود مِکونگ در ویتنام جنوبی بسیار متراکم و پر جمعیت و شدیداً مستعد افزایش سطح آب دریا است. افزایش تقریباً 2 متری آب منجر به نابودی در حدود نصف جمعیت می گردد و در نتیجه زیر آب رفتن در حدود 3 میلیون هکتار از این منطقه ها می گردد.

 ساکنین جزایر اقیانوس آرام مثل مالدیو با امکان زیر آب رفتن روبرو هستند از این رو بر استراتژی جابجایی کار می نمایند.

 آب شدن یخ های هیمالیا منجر به طغیان حوضه های رود گانگ، براهماپوترا، ایراوَدی، سالوین، مکونگ، یانگ تسه و رود زرد می گردد. این منطقه ها زندگی حدود 1.4 هزار میلیون نفر را تأمین می نمایند.

تغییرات آب و هوایی منجر به وقوع بلایای طبیعی و نه تنها نابودی زندگی و معاش می شوند بلکه بر عوامل مالی - اجتماعی مختلف این منطقه ها هم تأثیر می گذارند و در کل به اسم انگیزه ای هستند که افراد را مجبور و تشویق به مهاجرت می نمایند. این مهاجرت تأثیرات منفی خودش را دارد. بنابراین برای اینکه از مهاجرت وسیع و یا کوشش برای چنین جابجایی روی برگردانیم باید محاسبات مناسبی برای ایجاد حفاظ و پناهگاه در برابر چنین بلایی انجام گردد و هم زمان راه چاره ممکن برای کنترل افزایش دمای زمین و یا کاهش قابل ملاحظه تأثیرات آن بر آب و هوا توسعه و توسعه یابد.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: راسخون
انتشار: 3 آبان 1400 بروزرسانی: 3 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 55629

به "چگونه تغییرات آب و هوایی بر الگوی مهاجرت انسان ها تأثیر می گذارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه تغییرات آب و هوایی بر الگوی مهاجرت انسان ها تأثیر می گذارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید