کرونا ثابت کرد فوتبال موضوع مرگ و زندگی نیست!

به گزارش بلاگ پو، احسان محمدی| در فوتبال ایران نقل قول بسیار تکرارشده ای از بیل شنکلی سرمربی افسانه ای لیورپول وجود دارد که گفته: برخی معتقدند که فوتبال موضوع مرگ و زندگی است، برای این نوع نگرش بسیار متأسفم. مطمئن باشید فوتبال بسیار بسیار مهم تر از این چیزها است.

کرونا ثابت کرد فوتبال موضوع مرگ و زندگی نیست!

اگر واقعاً نگاه او همین برداشتی باشد که عموم فوتبال دوستان از این جمله شورانگیز دارند، من مخالفم. چون نخستین کارکرد فوتبال را لذت بخشی به انسان می دانم و ارتقا آن تا سر حد مرگ و زندگی را فقط در اذهانی می دانم که هرگز نه زندگی کرده اند و نه با مرگ از نزدیک روبرو شده اند تا ببینند در آن لحظه آدم به همه چیز فکر می کند جز فوتبال!

کرونا، فوتبال را در تمام دنیا تعطیل کرد. چرا؟ چون زندگی از هر چیز دیگری در دنیا مهم تر است، حتی از فوتبال! نکته گزنده این است که این ویروس حتی در راه قهرمانی قاطعانه لیورپول- تیمی که شنکلی به آن اعتبار بخشید- سکته انداخت و چه بسا حتی لیگ برتر جزیره تعطیل شود و قهرمانی این تیم که هواداران وفادار 30 سال آن را به انتظار نشستند دود شود و به هوا برود. در واقع انگار یک ویروس هم می خواست به بیل شنکلی بگوید: زندگی از هر چیز دیگری مهم تر است!

در چندسال اخیر وقتی خشم و خشونت ورزشگاه ها یا نفرت در حال تکثیر هواداران فوتبال در شبکه های اجتماعی را دیدم به این فکر کردم که واقعاً تا چه اندازه عده ای این حرف شنکلی را باور کرده اند! برای همین فوتبال از مرگ و زندگی مهم تر نیست را عنوان سخنرانی ام در سومین کنگره بین المللی فوتبال کلینیک که با حمایت AFC و FIFA برگزار می شود انتخاب کردم و منابع مختلف در خصوص این جمله و خود شنکلی را بررسی کردم.

شنکلی اواخر عمر وقتی دل زده و فراموش شده به حال خودش رها می شود در یک گفت و گو عنوان می کند که خانواده برایش مهم است و به نوعی اعتراف می کند که آن را فدای فوتبال کرد و کاش زمان بیشتری را با خانواده اش می گذراند.

در اینکه این جمله شورانگیز است و ما که بخش بزرگی از عمرمان را صرف فوتبال کرده ایم از آن لذت می بریم تردیدی نیست اما باور کردن اینکه واقعاً فوتبال از مرگ و زندگی مهم تر است باعث شد در لیگ گذشته بیش از 500 نفر در ورزشگاه ها زخمی شوند، باعث شد در ادوار مختلف لیگ چند نفر بمیرند، باعث شد بعد از شهرآورد تهران در ایلام یک جوان با گلوله به زندگی دوستش انتها بدهد، باعث شد هواداران با چاقو به ورزشگاه بیایند تا فوتبال ببینید!

باعث شد تماشاگری با پرتاب ترقه چشم سرباز احمدی را کور کند، باعث شد تا هواداران روزانه هزاران هزار فحش جنسی در شبکه های مجازی به سوی هم پرتاب کنند و فضای هواداری بوی دیوار توالت های عمومی بگیرد، باعث شد بازیکنان از ترس شکست با زانوهای لرزان به زمین بیایند و بازی ها سرد و کسل کننده و پر از تساوی شود... چرا؟ چون از هواداران می ترسند. چون اینجا واقعاً عده ای باورشان شده که فوتبال از مرگ و زندگی مهم تر است!

کرونا مثل یک دانشگاه دارد درس می دهد. درس اینکه زندگی از هر چیز دیگری مهم تر است و این روزها حتی ستاره های فوتبال هم برای حفظ جان به قرنطینه پناه برده اند و از هواداران فرار می کنند همانطور که هواداران دو آتشه از هم می گریزند و صدای سکوت و باد تنهای صدایی است که در ورزشگاه ها می پیچد؟ چرا؟ چون با همه عشقی که به فوتبال داریم، این زندگی است که از هر چیز دیگری مهم تر است و اگر می خواهیم دوباره از فوتبال لذت ببریم، اول باید زنده بمانیم!

هر وقت خواستید این جمله مشهور بیل شنکلی را به آن مفهومی که در ذهن عده کثیری از فوتبال دوستان ایرانی ثبت شده تکرار کنید، یاد این روزها بیفتید. روزهایی که کرونا نگاه ما را به زندگی عوض کرد.

0nlysms.ir: تنها پیامک | مجله موفقیت، پزشکی، خانواده، تکنولوژی، گردشگری، استارتاپ

thailandnet65.ir: سفر به تایلند | تور تایلند ارزان، تور لحظه آخری، تور نوروز بهار، تابستان، پاییز، زمستان

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 22911

به "کرونا ثابت کرد فوتبال موضوع مرگ و زندگی نیست!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا ثابت کرد فوتبال موضوع مرگ و زندگی نیست!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید