کاوشگر امید امارات برای رسیدن به مریخ آماده می شود

به گزارش بلاگ پو، کمتر از دو هفته تا رسیدن ماهواره امید امارات به مریخ باقی مانده است و دانشمندان این کشور خود را برای دستیابی به سیاره سرخ آماده می کنند.

کاوشگر امید امارات برای رسیدن به مریخ آماده می شود

امارات متحده عربی کاوشگر امید (الأمل) را در جولای سال 2020 (تیر 1399) به فضا پرتاب کرد. این مأموریت طی پنجره پرتابی شروع شد که با توجه به مکانیک مداری زمین و مریخ، هر دو سال برای دستیابی به مریخ فراهم می شود. در سال گذشته میلادی علاوه بر کاوشگر امارات، مأموریت های رباتیک پشتکار (Preseverence) و تیان ون-1 (Tianwen-1) هم با استفاده از این فرصت راهی سیاره سرخ شدند.

کاوشگر امید یک مدارگرد مریخ است که برای مطالعه جو اطراف این سیاره از سطح خاک تا فضا طراحی شده است. عملیات قرارگیری این کاوشگر در مدار مریخ ساعت 10:30 منطقه زمانی شرقی (19:00 به وقت تهران) 9 فوریه (21 بهمن) شروع خواهد شد.

ساره الأمیری (Sarah Al Amiri) وزیر علوم پیشرفته امارات و رییس آژانس فضایی این کشور با اشاره به آماده بودن تیم مأموریت امید برای قرارگیری کاوشگر در مدار مریخ، گفت: از چند روز مانده به رسیدن به مریخ، شمارش معکوس را شروع می کنیم.

عملیات قرارگیری کاوشگر در مدار مریخ، یک فرآیند پیچیده و بخش بحرانی مأموریت است و تا کنون کمتر از نیمی از مأموریت هایی که به سوی مریخ رفته اند، پیروز بوده اند. به گفته پرسنل این مأموریت پیش از مانور خطرناک قرارگیری در مدار که شامل روشن کردن پیشرانه های اتوماتیک به مدت حدود نیم ساعت برای کاهش سرعت است، کاوشگر امید در شرایط بسیار خوبی قرار گرفته است.

پیت ویتنل (Pete Withnell) مدیر برنامه کاوشگر امید در آزمایشگاه فیزیک جوی و فضایی دانشگاه کلرادو که در این مأموریت با امارات همکاری می کند، گفت: خوشبختانه یک فضاپیمای بسیار سالم داریم و همه چیز در حال حاضر بسیار خوب به نظر می رسد.

او با اشاره به پیچیدگی و دشواری مأموریت افزود: اگرچه من خوش بین هستم اما می توانم بگویم که بسکمک از اعضای تیم مأموریت، برای رسیدن کاوشگر به مریخ اضطراب دارند و چند باره به جنبه های گوناگون این عملیات فکر می کنند.

اگر همه چیز در 9 فوریه به خوبی پیش برود، امارات متحده عربی یک پیروزیت بزرگ به دست می آورد و پس از ناسا (NASA)، اتحاد جماهیر شوروی، آژانس فضایی اروپا (ESA) و هند به پنجمین کشوری تبدیل می شود که به مریخ می رسد. چین هم احتمالا به سرعت در رده بعدی قرار می گیرد؛ زیرا مأموریت تیان ون-1 این کشور، یک روز پس از امید امارات راهی سیاره سرخ شد.

  • مریخ نوردها تا کنون در سیاره سرخ چه یافته اند؟

پیش از شروع مأموریت امید، تجربه کاوش های فضایی امارات به ماهواره های مدار زمین محدود بود. همچنین نخستین فضانورد این کشور در پاییز سال 2019 یک هفته را در ایستگاه فضایی بین المللی گذراند. برنامه ابتکاری مریخ امارات در سال 2017 با چشم انداز یک قرن، به منظور ایجاد یک اقتصاد بدون نفت و توسعه بخش صنعت این کشور شروع به کار کرد.

امارات مأموریت امید را با همکاری جامعه بین المللی به ویژه دانشگاه کلرادو طراحی و تکمیل کرد و در نهایت با موشک ژاپنی H-IIA صنایع سنگین میتسوبیشی آن را به فضا فرستاد. طبق برنامه ریزی امید قرار است پس از رسیدن به مریخ و قرارگیری در مدار، از ماه می (فروردین) یک تا دو سال مریخی به کاوش در این سیاره بپردازد. کاوشگر با گردش در مدار مریخ و پیرامون خط استوای این سیاره، داده هایی درباره آب وهوای سطح و چگونگی برهم کنش لایه های جوی سیاره فراهم می کند.

در حالی که کاوشگر امید در راه مریخ قرار گرفته است، امارات دیگر برنامه بلندپروازانه خود را هم اعلام کرده است. این کشور قصد دارد در سال 2024 نخستین ماه نورد خود را با نام راشد بر روی تنها قمر زمین فرود بیاورد. مأموریتی که به منظور توسعه و ارزیابی فناوری های فضایی امارات انجام خواهد شد و همانند کاوشگر امید، به جای توسعه فناوری موشکی، امارات این کاوشگر را به کمک پیمانکارانی از کشورهای دیگر به فضا پرتاب خواهد کرد.

اما اکنون همه تمرکز آژانس فضایی امارات بر روی امید متمرکز شده است. به گفته ساره امیری، وزیر علوم پیشرفته این کشور: هر نقطه از این مأموریت یک چالش احساسی است و شادی پیشرفت در هر نقطه، نگرانی از مراحل دیگر در ادامه مأموریت را به دنبال دارد. باید تا دو هفته آینده منتظر ماند و دید که آیا امارات می تواند این گام مهم از نخستین تجربه مریخی خود را با پیروزیت سپری کند.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از رسیدن کاوشگر امید امارات به مریخ

Credit: MBRSC

منبع: Space

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 13 شهریور 1400 بروزرسانی: 13 شهریور 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 42557

به "کاوشگر امید امارات برای رسیدن به مریخ آماده می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاوشگر امید امارات برای رسیدن به مریخ آماده می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید