منتخب اخبار فضایی روزهای گذشته از نگاه اسپیس

به گزارش بلاگ پو، پایگاه خبری اسپیس، منتخبی از اخبار فضایی برتر روزهای اخیر را منتشر کرد.

منتخب اخبار فضایی روزهای گذشته از نگاه اسپیس

به گزارش خبرنگاران و به نقل از اسپیس، پایگاه اسپیس منتخبی از اخبار فضایی برتر روزهای اخیر را منتشر نموده است.

خداحافظ فرصت

ناسا 13 فوریه خاطرنشان کرد که مریخ نورد فرصت (oportunity) پس از 15 سال فعالیت دیگر بیدار نخواهد شد. در ژوئن 2018 ارتباط مریخ نورد فرصت پس از اینکه طوفان شن شدید در مریخ آن را پوشاند، قطع شد. اکنون نیز ناسا خاطرنشان کرد که مأموریت مریخ نورد فرصت پس از 15 سال فعالیت، به انتها رسیده است. دانشمندان آزمایشگاه پیش رانش جت ناسا پس از آنکه نتوانستند طی هفته های اخیر این مریخ نورد را احیا نمایند، انتها 13 فوریه خاطرنشان کردند که فرصت برای همواره خاموش شد. توماس زوربوچن(Thomas Zurbuchen) مدیر ارشد مأموریت علمی ناسا، گفت: من در اینجا با حس قدردانی و تقدیر از تمامی دانشمندان باید بگویم که مأموریت مریخ نورد فرصت پس از 15 سال به انتها رسیده است.

بروزرسانی اینسایت

ناسا اخیراً اعلام نموده است که کاوشگر اینسایت(InSight) اکنون سپر محافظتی گنبدی شکل خود را در اطراف لرزه سنج خود نصب نموده است. به گفته ناسا این سپر به کاهش سر و صدای پس زمینه از بادهای مریخ نیز یاری و از قرار دریافت ابزارهای این کاوشگر در برابر گرمای مریخ نیز محافظت می نماید. این سپر می تواند یک محافظ خوب برای ابزار آزمایش لرزه ای برای ساختار داخلی(SEIS) باشد. این ابزار داده ها را به طور دقیق جمع آوری می نماید و به زبانی دیگر پنجره ای برای آنالیز داخل مریخ است.

ظاهر جدید اولتیما تیول

محققان ناسا تصاویر جدیدی از جرم کیهانی اولتیما تیول منتشر نموده اند که سبب شده معمایی جدید در ذهنشان ایجاد گردد. طی دو هفته گذشته محققان ناسا خاطرنشان کردند که تصاویر واضح تری از دورترین جرم هستی موسوم به اولتیما تیول(Ultima Thule)، در دسترس آنها قرار گرفته است. ناسا در ابتدا گفت که این جرم کیهانی سنگی است اما با نزدیک تر شدن فضاپیمای رباتیک نیوهورایزنز(New Horizons) به این جرم کیهانی، شکل اولتیما تیول مانند میله های بازی بولینگ توصیف شد. پس از آن این جرم به یک آدم برفی شباهت داده شد که حالا این توصیف دوباره دچار تغییر شده است. این تصاویر جدید سبب شده که دانشمندان همچنان راجع به شکل این جرم سردرگم باقی بمانند و از مسطح بودن این جرم متحیر شوند. این تصاویر جدید 10 دقیقه پس از زمانی به ثبت رسیده که فضاپیما به نزدیک ترین فاصله از جرم کیهانی رسیده و نیوهورایزنز در فاصله 8 هزار و 862 کیلومتری از اولتیما تیول قرار گرفته است. نیوهورایزنز از این منظر توانست چند مورد جزئیات جدید راجع به اولتیما تیول دریابد که از میان آن ها می توان به هلالی بودن این شی ء و دیدن مناطقی که از پشت سر جسم قابل رؤیت است، اشاره نمود. به طور کلی می توان گفت تیم تحقیقاتی این پروژه معتقدند که این جرم کیهانی مسطح تر از چیزی است که تاکنون تصور شده است.

زمان برخورد کهکشان راه شیری و کهکشان آندرومِدا

پژوهشگران با مطالعه داده های تلسکوپ فضایی گایا (Gaia) آژانس فضایی اروپا به این نتیجه رسیده اند که کهکشان راه شیری و کهکشان آندرومِدا حدود 4.5 میلیارد سال دیگر با یکدیگر برخورد خواهند کرد. پیش بینی های پیشین نشان داده بود که کهکشان راه شیری و کهکشان آندرومِدا احتمالاً 3.9 میلیارد سال آینده با یکدیگر برخورد خواهند کرد اما در حال حاضر پژوهشگران با تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده توسط فضاپیمای گایا به این نتیجه رسیدند که این برخورد احتمالاً 4.5 میلیارد سال آینده رخ خواهد داد. در مطالعه اخیر، پژوهشگران ستارگان کهکشان راه شیری، کهکشان آندرومدا و کهکشان مثلث را ردیابی کردند. به گفته پژوهشگران، این دو کهکشان حدود 2.5 الی 3 میلیون سال نوری از کهکشان راه شیری فاصله دارند اما فاصله آنها با یکدیگر کم است و بنابراین احتمال برخورد آنها با یکدیگر نیز زیاد است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 شهریور 1400 بروزرسانی: 13 شهریور 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 4678

به "منتخب اخبار فضایی روزهای گذشته از نگاه اسپیس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منتخب اخبار فضایی روزهای گذشته از نگاه اسپیس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید