فضای مجازی، فرصتی بزرگ برای شکستن انحصار رسانه های یک سویه جهانی

به گزارش بلاگ پو، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سفر به استان کرمان با حضور در نخستین همایش ملی رسانه های نوین و شکل دهی نهادهای اجتماعی در دانشگاه ماهان کرمان گفت: قطعاً مطلوب ما این است که روزی پلتفرم ما مورد مراجعه همه جهان باشد. اما آیا تا آن زمان باید خودمان را محدود کنیم؟ فضای مجازی برای شکستن انحصار برخی رسانه های یک سویه جهانی، فرصت بزرگی پیش روی ما قرار داده است.

فضای مجازی، فرصتی بزرگ برای شکستن انحصار رسانه های یک سویه جهانی

ضرورت تدوین قانون در حوزه فضای مجازی

محمد جواد آذری جهرمی با تأکید بر ضرورت تدوین قوانین در حوزه فضای مجازی ابراز امیدواری کرد، مبانی نظری سند مهم قوانین رسانه ها در فضای مجازی تهیه شود.

وزیر جوان کابینه ادامه داد: آیا قانون و مقررات برای فعالان فضای مجازی معین کرده ایم که بعد انتظار داشته باشیم آن را رعایت کنند؟ وی با بیان اینکه جای تعجب دارد که عده ای نسبت به این فضا تردید می کنند، گفت: وقتی مخالفت ها نسبت به فضای مجازی را می شنوم گاهی دچار این تردید می شوم که برخی از این مخالفت ها هدایت شده از سوی جریان های ضد انقلاب به منظور خفه کردن گفتمان انقلاب است.

وزیر جوان دولت تدبیر و امید تأکید کرد: گفته می شود که آمار جرایم در فضای مجازی نسبت به سال گذشته 70 درصد رشد کرده است. سال گذشته میزان توسعه پهن باند و دسترسی به اینترنت در کشور در 50 درصد شهرهای کشور بوده است و امسال این رقم به صد درصد رسیده است. سال 92، حدود 300 هزار موبایل پهن باند در کشور وجود داشت اما امروز این رقم به 70 میلیون رسیده، بدیهی است که اتفاقات در این فضا هم به تبع آن رشد پیدا خواهد کرد.

وی اضافه کرد: اصل رسانه های نوین توسط برخی هنوز تکفیر می شود، در مقابل عده ای معتقدند که این فضا باید وجود داشته باشد. بین این دو دسته هم هیچگاه دیالوگی شکل نگرفته وقتی دیالوگی شکل نگیرد سندی هم تنظیم نمی شود، همین مسأله باعث می شود که وقتی خودرو گران می شود می گویند فضای مجازی باعث گران شدن آن شده است. نه اینکه فضای مجازی تأثیری در برخی ناآرامی های بازار نداشته ولی عوامل اصلی دیگری وجود دارد که باید با آن برخورد شود. وزیر ارتباطات ادامه داد: کسانی که در عرصه رسانه مسئولیت دارند، باید نظامی متناسب با این فضا تدوین کنند. اگر این فضا مقرراتی نداشته باشد آفات آن باعث می شود نتوانیم از مزایای آن استفاده کنیم.

آذری جهرمی گفت: امیدوارم این جلسه پایه گذار سند نظام فضای مجازی شود. البته باید گفت که به فرض بومی کردن یک محصول نیز همه مسائل ما حل نخواهد شد کما اینکه بسیاری از صنایع ما بومی است و مسائل همچنان پابرجا هستند.

ظرفیت بالای شبکه های اجتماعی برای مقابله با رسانه های پرهزینه جهانی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین گفت: سابق بر این، شیوه اطلاع رسانی و توزیع اخبار سینه به سینه بوده است و بعد از آنکه صنعت چاپ به وجود آمد این شیوه به شکل نوشتار تغییر پیدا کرد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: امروز هم آنچه در فضای رسانه رخ داده است بازگشت به شیوه قدیمی توزیع اخبار مبتنی بر شبکه های اجتماعی است به طوری که هر فرد یک منبع و دریافت کننده خبر است. آذری جهرمی با بیان اینکه این شیوه آفات و ثمراتی دارد، گفت: ثمرات آن که معین است اما آفت هایش موثق نبودن، سطحی بودن و ترویج سریع شایعات است. اما آیا در عصر قدیم با چنین چارچوب هایی روبرو نبوده ایم؟

وی تأکید کرد: چه شده است که امروز وقتی با پدیده فضای مجازی و رسانه های نوین روبرو می شویم خودمان را منفعل نشان می دهیم. شما چه رسانه ای می خواهید بسازید که متمرکز بتواند با نهادهای رسانه ای بین المللی مقابله و روشنگری کند؟

آذری جهرمی ادامه داد: آیا قدرت ایجاد پایگاه خبری متقابل در برابر رسانه های پرهزینه جهانی را داریم؟ چه ظرفیتی بالاتر از ظرفیت شبکه های اجتماعی برای مقابله با این اقدامات است؟

وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه اگر می خواهیم از ابزار رسانه های نوین استفاده کنیم اول باید ذات آن را بشناسیم، گفت: ذات رسانه اجتماعی، داشتن روایت است اگر روایت داشته باشیم می توانیم در رسانه های نوین و شبکه های اجتماعی مؤثر باشیم. روایت صحیح یا گفتمان ما در این حوزه چیست؟ چه گفتمانی را می خواهیم ترویج و تبلیغ کنیم؟

وی تأکید کرد: گفتمان ما باید مبتنی بر گفتمان تاریخی و دینی مان باشد. اما در این گفتمان آیا دروغ و تهمت جای دارد؟ برویم نهاد و رسانه مبتنی بر شبکه اجتماعی درست کنیم و اسمش را بگذاریم گفتمان انقلابی و به وسیله آن دست به تهمت و تخریب بزنیم آیا این گفتمان درستی از ماست؟

آذری جهرمی شرح داد: گفتمان مخالفان مردم معین است، ناکارآمدی نظام در رأس روایت های آنها قرار گرفته است. مدیریت روایت ما در این فضا چیست؟ برخی با نگاه انتقادی و مطالبه گری بروند تبلیغ کنند که دولت ناکارآمد است، این روایت دستاوردی جز تقویت نگاه مخالفان ایران دارد؟ این چه حضوری در فضای مجازی است؟ آیا این مؤلفه حضور جریان ساز است؟ اصلاً خود کلمه حضور جریان ساز به چه معناست؟ از فرمایش رهبر معظم انقلاب چه برداشته شده است. در این فرایند و در این نگاه ما نباید خودمان را محدود به ابزارهای خودمان کنیم.

عزم وزارت ارتباطات برای اجرای کامل دولت الکترونیک

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین با حضور در جلسه کارگروه سلامت استان کرمان، تأکید کرد که مصمم به نهایی کردن چارچوب دولت الکترونیک برای برقراری شفافیت و مقابله با فساد تا پیش از خاتمه برنامه ششم توسعه هستیم.

آذری جهرمی تأکید کرد: چارچوب دولت الکترونیک در کشور را تا پیش از خاتمه برنامه ششم توسعه برای برقراری شفافیت و مقابله با فساد نهایی خواهیم کرد حتی اگر آماج اتهام و هجمه ها قرار گیریم. وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات پس از بازدید از درمانگاه حضرت ابوالفضل(ع) به عنوان اولین مرکز درمانی در پروژه ملی نسخه نویسی الکترونیکی در شهرستان کرمان، با حضور در استانداری این استان در جلسه کارگروه سلامت برای بررسی پروژه ملی نظام ارجاع و نسخه نویسی الکترونیکی شرکت کرد.

وزیر جوان کابینه پس از استماع گزارش اجرای پروژه ملی نسخه الکترونیکی و اطلاع از برخی موانع و مسائل و صدور دستورات لازم در این باره با تقدیر از دست اندرکاران این پروژه گفت: کارهای خوبی در این پروژه انجام گرفته است که بسیار امیدوارکننده است و به نظرم قابلیت آن را دارد که بسرعت به سایر نقاط کشور تعمیم پیدا کند.

آذری جهرمی با بیان اینکه دولت الکترونیک در حرف معنا نمی دهد و مردم باید به چشم خدمات آن را ببینند و این خدمات باید برای آنها ملموس باشد، گفت: در دیدار نوروزی که با رئیس جمهوری داشتیم ایشان تأکید کردند در سال 98 باید بحث سلامت الکترونیکی اتمام پیدا کند.

وی اضافه کرد: همچنین رئیس جمهوری تأکید کردند که باید تلاش شود در هر 12 ماه سال 98 یک خدمت الکترونیکی ملموس به مردم ارائه شود. ارائه کارت سوخت به شیوه الکترونیکی یک خدمت ملموس برای مردم بود. نسخه الکترونیکی و حذف دفترچه بیمه و دریافت نسخه از طرف بیماران با کد ملی هم از اقدامات ملموس دولت الکترونیکی است که باید بسرعت در سراسر کشور اجرایی و عملیاتی شود.

همچنین همزمان با سفر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به استان کرمان، تفاهمنامه راه اندازی قطب مرکز داده میان سازمان فناوری اطلاعات و منطقه ویژه اقتصادی سیرجان امضا شد. محمد جواد آذری جهرمی با حضور در اتاق بازرگانی کرمان در جریان مسائل فعالان اقتصادی در حوزه فناوری اطلاعات قرار گرفت و در این جلسه محمد جواد آذری جهرمی به بخشی از دغدغه ها و نقطه نظرات فعالان اقتصادی پاسخ داد.

پوشش ارتباطی 95درصدی بین جاده ای

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در جلسه ای واقع در استانداری که به منظور بهبود و تقویت زیرساخت های استان کرمان تشکیل شد شرکت کرد. در این جلسه که با 9 مصوبه برای بهبود کیفیت ارتباطات به کار خود سرانجام داد آذری جهرمی وزیر ارتباطات دستوراتی برای بهبود و پایداری ارتباط دیتای کرمان صادر کرد.

آذری جهرمی در این جلسه بر بهبود ارتباطات بین جاده ای تأکید کرد و گفت: باید تا خاتمه سال پوشش ارتباطی جاده های اصلی استان کرمان به 95 درصد برسد و هیچ جهتی بالای 5 کیلومتر فاقد پوشش نباشد.

وزیر ارتباطات اضافه کرد: استان کرمان یک استان ترانزیتی است و اگر ارتباطات بین جاده ای در این جهت مورد توجه قرار نگیرد چنانچه حادثه ای به وجود بیاید ما هم به نوبه خود در به وجود آمدن این شرایط مقصریم.

وزیر جوان کابینه در سرانجام این جلسه خطاب به مدیران استان تأکید کرد، مسائل بین دستگاهی نباید مانع توسعه ارتباطات در این استان شود و در ادامه اضافه کرد: ما موظفیم مسائل مردم استان کرمان در حوزه ارتباطات را حل کنیم و ارتباط پایداری برای مردم ایجاد کنیم.

استاندار کرمان نیز با تأکید بر اینکه پوشش تلفن همراه و همچنین اینترنت موبایل در برخی شهرها و جاده های بین شهری با مسائل روبرو است، گفت: در بخش اینترنت ظرفیت بالایی وجود دارد اما حدود 8 درصد از آن قابل بهره برداری است، گفت: این نشان از آن دارد که نیازمند به روزرسانی تجهیزات هستیم.

فدایی اضافه کرد: کرمان از نظر برخورداری خانواده ها از اینترنت در رتبه سی ام قرار گرفته است. خواهشمندیم دستورات لازم برای بهبود وضعیت ارتباطات صادر کنید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 13 شهریور 1400 بروزرسانی: 13 شهریور 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 6814

به "فضای مجازی، فرصتی بزرگ برای شکستن انحصار رسانه های یک سویه جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فضای مجازی، فرصتی بزرگ برای شکستن انحصار رسانه های یک سویه جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید