عراق، نشست فراکسیون ها درباره قانون انتخابات، شرط رسانه سعودی برای توقف تظاهرات

به گزارش بلاگ پو، نشست فراکسیون ها درباره قانون انتخابات، جمع آوری 170 امضا در مجلس عراق درباره ویژگی های نخست وزیر جدید و ادامه تحرکات رسانه ای و تبلیغاتی رسانه های سعودی علیه فرایند سیاسی عراق از جمله خبرهای مربوط به این کشور است.

عراق، نشست فراکسیون ها درباره قانون انتخابات، شرط رسانه سعودی برای توقف تظاهرات

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از شبکه الفرات، نشست روسای فراکسیون ها برای مشخص کردن تکلیف پیشنهادهای قانون انتخابات برگزار می شود.

حسن کریم الکعبی عضو هیئت رئیس مجلس عراق دستور داد تا نشست روسای فراکسیون های مجلسی برای نهایی کردن پیشنهادها ارائه شده از سوی گروه های مختلف درباره قانون انتخابات فردا سه شنبه برگزار شود.

الکعبی در حاشیه ریاست نشست کمیسیون قانونی مجلس و کنندگان فراکسیون ها برای بررسی پیشنهادهای وارده از سوی فراکسیون های مختلف در خصوص پیش نویس قانون انتخابات مجلسی گفت دستیابی به پیش نویس قانون منصفانه که قابلیت اجرایی آسان داشته باشد و بتواند خواسته های برحق مردم را برآورده کند و نیز تضمین های لازم برای سلامت فرایند انتخابات و اعلام نتایج از سوی کمیساریا در مدت زمان کوتاه ضرورت دارد.

وی بر لزوم تسریع در رای گیری برای پیش نویس قانون انتخابات به گونه ای که خواسته های توده های مردمی را برآورده کند و اهمیت توافق درباره دیدگاه مشترک برای برطرف کردن اشکالات موجود در خصوص قانون انتخابات و رای گیری درباره آن در نزدیک ترین زمان در هفته جاری تاکید کرد..

دیدار سفیر جدید عراق در پاریس با ماکرون

خبردیگر اینکه نزار الخیر الله سفیر جدید عراق در پاریس، استوارنامه خود را در دیدار با امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه تقدیم کرد.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه عراق، مراسم تحویل استوارنامه طی مراسم رسمی در کاخ ریاست جمهوری فرانسه برگزار شد.

جمع آوری امضا از کنندگان مجلس درباره ویژگی های نخست وزیر جدید

امجد العقابی از کنندگان ائتلاف سائرون وابسته به جریان صدر امروز دوشنبه از جمع آوری بیش از 170 امضا از کنندگان برای مشخص کردن ویژگی های نخست وزیر جدید خبر داد. العقابی گفت امضای بیش از 170 کننده مجلس درباره ویژگی های نخست وزیر جدید، جمع شده تا تقدیم ریاست مجلس شود و وی هم به نوبه خود آن را برای برهم صالح رئیس جمهوری عراق ارسال کند .

وی افزود از جمله ویژگی های نخست وزیر جدید، این است که باید فردی مستقل بر اساس خواسته های توده های مردمی باشد.

نشست ائتلاف النصر به ریاست العبادی

خبر دیگر اینکه ائتلاف النصر به ریاست حیدر العبادی نشستی برای بررسی تحولات سیاسی و امنیتی برگزار کرد. بر اساس بیانیه دفتر اطلاع رسانی ائتلاف النصر، در این نشست اوضاع سیاسی، امنیتی و خواسته های توده های مردمی بررسی شد به طوری که ائتلاف بر موضع خود در حمایت از خواسته های برحق تظاهرات کنندگان و اینکه منافع ملی اقتضا می کند که دولت انتقالی مستقل تشکیل و قانون انتخابات عادلانه برای برگزاری انتخابات زودهنگام تصویب شود، تاکید کرد. این بیانیه آورده است ائتلاف درباره پیامدهای تاخیر در اتخاذ تصمیماتی که به نفع کشور و ملت است، و اینکه منجر به بحرانی تر شدن اوضاع خواهد شد، هشدار داده است.

در این نشست، اوضاع امنیتی عراق و اهمیت ادامه عملیات نیروهای مسلح برای پیگرد هسته های تروریستی بررسی شد.

اظهارات فعال عراقی درباره خواسته های معترضان

یک فعال مدنی گفته است گزینه های خود درباره نخست وزیری را مشخص کرده و اشاره هایی از حاکمیت به ما رسیده است.بر اساس گزارش شبکه الفرات، این فعال مدنی به نام ذوالفقار حسین گفت مسئولیت اصلی و قانونی و مبتنی بر قانون اساسی برعهده مجلس عراق و فراکسیون بزرگتر است، ولی جامعه(معترضان خیابانی) ویژگی های نخست وزیر آینده را مشخص کرده است. وی انداختن توپ به میدان تظاهرات از سوی سیاستمداران را شانه خالی کردن از مسئولیت خواند.

وی افزود نامزدهای که اسامی آنها در رسانه ها و محافل سیاسی مطرح شده، تا کنون مشخص نیست که کدام یک از آنها نامزد خواهد شد، در نتیجه فراکسیون ها از طرح اسامی می ترسند، که مبادا جامعه(معترضان در خیابان ها) آنها را نپذیرند. این فعال گفت جامعه عموما بی اعتماد است و قدرت کافی برای ارتباط با طبقه سیاسی را ندارد و رابطه قطع شده است.

این فعال گفت طبقه سیاسی، خواسته های جامعه را رها کرده است، به همین سبب جامعه عراق طی این روزها که برخی اسامی مطرح شده در واکنش و مخالفت با این اسامی با قدرت و جسارت بیشتر عمل کرده است در نتیجه حاکمیت در تنگنا قرار گرفته به اینکه قادر به معرفی فردی نیست.

وی افزود طبقه سیاسی باید شرایط جامعه عراق و امنیت و نفوذ حاکمیت را در نظر بگیرد و ساختار دولت را حفظ کند. نقطه ارتباطی میان تظاهرات کنندگان و گروه ها وجود دارد، ولی آنها باید نامزدی را که مورد پذیرش ملت باشد، معرفی کنند.

این فعال گفت نشست ها همچنان با سازمان ملل ادامه دارد، همچنین پیام هایی از سوی حاکمیت به برخی طرف های مشخص می رسد، تمام طرف ها مصمم به پایان مشکل پیش از پایان مهلت قانون اساسی برای پر کردن کرسی نخست وزیری هستند.

به گفته فراکسیون های سیاسی، رضایت کامل ملت را محقق نخواهند کرد و هر کس به پست نخست وزیری برسد، رضایت کامل جامعه و طبقه سیاسی را محقق نخواهد کرد.

وی افزود موارد ترور فعالان مدنی با بمب و سلاح صداخفه کن رخ داده است و طی روزهای اخیر پنج نفر از فعالان به سبب ضعف تلاش های اطلاعاتی ربوده شده اند.

شرط رسانه سعودی برای توقف تظاهرات

یک رسانه سعودی شرط توقف تظاهرات در عراق را گفت تا علاقه سعودی ها برای پیشبرد امور عراق در راستای تمایلاتشان را نشان دهد. روزنامه الشرق الاوسط نوشت تظاهرات در عراق در صورتی که نخست وزیری بر اساس ویژگی های معترضان انتخاب شود، متوقف خواهد شد.

این روزنامه نوشت صرف نظر از زمان نهایی مهلت قانون اساسی برای معرفی نامزد جدید نخست وزیری از سوی برهم صالح رئیس جمهور عراق به مجلس برای به دست آوردن رای اعتماد، گروه های جنبش عراقی(معترضان) به فشارهای شدید خود از طریق تظاهرات و اعتصابات و ناآرامی های پیاپی برای وادار کردن دولت و گروه های سیاسی آن به اجرای خواسته های مردمی و در راس آن انتخاب نخست وزیری با ویژگی ها و شروطی که جنبش مشخص کرده نه شروطی که با منافع گروه های سیاسی و طرح هایشان همخوانی دارد، ادامه می دهند.

رسانه سعودی افزود فعالان از چند هفته پیش، مجموعه شروطی را اعلام کرده اند که باید در نخست وزیر جدید وجود داشته باشد، از جمله اینکه مستقل باشد، وابسته به هیچ طرف سیاسی نباشد، عمرش از 55 سال فراتر نرود و سابقه تصدی هیچ سِمت بالایی در دولت نداشته باشد در کنار ویژگی سلامت و حس ملی و قدرتش برای بازخواست فاسدان و کسانی که در ریختن خون تظاهرات کنندگان دست داشته اند.

الشرق الاوسط به نقل از یک فعال مدنی به نام محمد مودیل نوشت : تظاهرات و اعتصابات در صورتی که نخست وزیری انتخاب شود که مورد رضایت تظاهرات کنندگان و مطابق شروطشان باشد، متوقف می شود،اما در غیر این صورت امور به سمت مسیرهای دیگری خواهد رفت.

مودیل به این روزنامه سعودی گفت : تصمیم تظاهرات کنندگان که تعدادشان کم نیست، حمایت از نخست وزیری است که مورد رضایت آنها باشد، ممکن است شرایط به اعتصاب در برابر کاخ نخست وزیری در منطقه الخضراء برسد تا به وی در تکمیل ماموریتش در بازخواست قاتلان و تدوین قانون جدید انتخابات و تشکیل کمیساریای مستقل انتخابات کمک کند.

این رسانه سعودی به نقل از فعال دیگر به نام میثم الشبانی در استان الدیوانیه نوشت : گرایش های اعتراض آمیز سرسختانه ای در این استان وجود دارد که خیلی بر انتخاب نخست وزیر حساب باز نکرده و خواهان پایان تمام نظام سیاسی موجود است و بر ادامه اعتراضات تا تحقق این هدف پافشاری می کند.

الشبانی به این روزنامه سعودی که به نظر می رسد هم انتخاب این افراد و هم سئوالات هدفمند و در راستای ایران هراسی و هجمه به ایران و مخدوش کردن وجهه این کشور به عنوان حامی مهم ملت و دولت عراق است، گفت دانشجویان دانشکده پزشکی اقدام به افتتاح نمایشگاه هایی برای فروش محصولات داخلی بر ضد محصولات ایرانی پرداخته اند و تصمیم گرفته اند سود حاصل از فروش آن را به حمایت از تظاهرات کنندگان و اعتصاب کنندگان در میادین اختصاص دهند.

وی در پاسخ به سئوال جهت دار رسانه سعودی افزود طیف گسترده ای از تظاهرات کنندگان به واکنش های عملی تندی در مخالفت با هر تصمیم مقامات می پردازند و آنها را به دروغگویی و شانه خالی کردن از عمل به وعده هایشان متهم می کنند، ولی این وضع مانع وجود گرایش هایی نمی شود که خواهان دیدن راه حل های واقعی برای بحران است که با انتخاب دولت انتقالی پایان یابد که این دولت زمینه برگزاری انتخابات زودهنگام را فراهم کند.

الشرق الاوسط در ادامه به نقل از فردی به نام حیدر ناشی که وی را از فعالان در استان ذی قار و در شهر الناصریه مرکز آن معرفی می کند، نوشت تظاهرات در الناصریه با وجود کاهش قابل ملاحظه دمای هوا ادامه یافته است.

این فعال در پاسخ به سئوال جهت دار رسانه سعودی درباره مسئله انتخاب نخست وزیر جدید و موضع تظاهرات کنندگان گفت تظاهرات حتی در صورت انتخاب نخست وزیر جدید متوقف نمی شود، مسئله تنها مربوط به آن نیست، حتی اگر با استناد به شروط تظاهرات کنندگان انتخاب شود، در برابر ما چالش های بزرگی پس از مرحله انتخاب نخست وزیری وجود دارد، تظاهرات کنندگان مصمم هستند در میادین برای حمایت از وی و تسهیل ماموریتش باقی بمانند، ما باید فشارها را بر مجلس برای تکمیل تدوین قوانین ضروری مانند قانون انتخابات و انتخاب افراد مناسب برای کمیساریای انتخابات ادامه دهیم.

جریان صدر : نخست وزیر تا پیش از پایان مهلت قانونی انتخاب خواهد شد

ائتلاف سائرون وابسته به جریان صدر در مجلس عراق از انتخاب نخست وزیر جدید تا پیش از پایان مهلت قانونی خبر داد. مناهل جلیل از کنندگان ائتلاف سائرون گفت مشخص شدن تکلیف انتخاب نخست وزیر تا پیش از پایان مهلت مقرر بر اساس قانون اساسی یعنی پنجشنبه این هفته حتی چند ساعت قبل از پایان آن صورت خواهد گرفت.

وی افزود فراکسیون سائرون از حق خود برای معرفی نامزد نخست وزیری به تظاهرات کنندگان و نه فراکسیونی کوتاه آمده است. جلیل که با اسپوتنیک گفت وگو می کرد، گفت تا پیش از پایان مهلت قانون اساسی برای معرفی نخست وزیر جدید عراق، قرار است که تظاهرات کنندگان نامزدهای خود برای نخست وزیری را معرفی کنند.

وی افزود در صورتی که نخست وزیر تا پیش از پایان مهلت انتخاب شود، به ماده قانون اساسی مراجعه خواهد شد که می گوید رئیس جمهور، ماموریت های نخست وزیر را برعهده بگیرد که وقوع این مسئله بعید است.

عضو جریان صدر درباره مطرح شدن برخی اسامی از سوی معترضان برای تصدی نخست وزیری خاطر نشان کرد این اسامی به صورت رسمی مطرح نشده است و همه تظاهرات کنندگان در تمام استان ها درباره این اسامی هم اتفاق نظر ندارند.

وی افزود ائتلاف سائرون به عنوان فراکسیون بزرگتر منتظر معرفی نامزدهای تظاهرات کنندگان است تا آن را در مجلس ارائه کند و حمایت مجلس را از آن کسب کند.

درخواست یک گروه سیاسی از برهم صالح

از سوی دیگر یک تشکل سیاسی عراقی به نام حرکه اراده از برهم صالح رئیس جمهور عراق خواست به مهلت قانونی برای معرفی نخست وزیر عراق پایبند باشد. این گروه گفت سِمت نخست وزیری برای مرحله آینده باید موقت باشد و از یک سال هم فرتر نرود.

در بیانیه این جنبش آمده است ما از گروه های سیاسی و رئیس جمهور می خواهیم در معرفی نخست وزیر با تضمین عدم تجاوز از مهلت های قانونی و ورود به حالت خلاء عجله کنند، زیرا شرایط کشور تحمل چالش های جدیدی را ندارد، به ویژه اینکه اولویت باید تحقق خواسته های جامعه در اصلاح و فراهم کردن خدمات و فرصت های شغلی و مبارزه با فساد باشد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 13 شهریور 1400 بروزرسانی: 13 شهریور 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 17783

به "عراق، نشست فراکسیون ها درباره قانون انتخابات، شرط رسانه سعودی برای توقف تظاهرات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عراق، نشست فراکسیون ها درباره قانون انتخابات، شرط رسانه سعودی برای توقف تظاهرات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید