شکست رنو سیمبل از خودش

به گزارش وبلاگ کیش نت، در ایران همیشه رسم بر این بوده که برندهای ارزان ساز و اقتصادی یا باید راه خود را برای ادامه فروش پیروز در بازار تغییر دهند و مثلا طراحی، امکانات و کیفیت رانندگی خود را متحول سازند، یا اینکه شکست را بپذیرند. رنو شرکت مشهور فرانسوی که تا همین سال پیش بین 150 تا 175 هزار دستگاه در ایران فروش داشت، نمونه بارزی از امتحان کردن هر دو راه به طور همزمان در یک بازار است و داستان پیروزیتش برای مطالعه نحوه ورود خودروسازان به بازار ایران، شنیدنی است.

شکست رنو سیمبل از خودش

از سفر با تور پاتایا لذت ببرید.

رنو البته راه اول را با عرضه تالیسمان به جای سفران، کولئوس ون دن آکر با کولئوس لکومه و مگان جدید با فلوئنس به خوبی پیمود و اگر تحریم ها ادامه پیدا نمی کرد قطعا شرایط باز هم برای این شرکت بهتر می شد. با این حال هرچه رنو در بخش میانی بازار عملیات موفقیت آمیزی را برای دریافت سهم خود از این کره ای کلید زد، در جا انداختن اتومبیل اقتصادی سیمبل به عنوان سدان وارداتی و ارزان طبقه متوسط به شدت بد عمل کرد.

سیمبل که اگر اجازه تولید در کشور را می یافت! و تحریم هم سر نرسیده بود، شاید حالا مثل 2008 پژو روی خط تولید رفته بود ولی هرگز نتوانست در برابر انبوهی از سدان های مونتاژی ایرانی، کره ای و چینی شانسی داشته باشد. قیمت 78 میلیونی این خودرو در ابتدای ورود به بازار در حالی به شدت برای خریداران گزاف بود که از اساس تفاوت چندانی بین تندر90 مونتاژی و رنو سیمبل وجود نداشت ولی قیمت سیمبل حدودا دو برابر شده بود. همین عامل هم کافی بود تا کسی سراغ سدان تنومند داچیا/ رنو نرود.

با موتورهایی یکسان، سطح آپشن های نازل، اتاقی مملو از پلاستیک و ظاهر کاملا اقتصادی، رنو کار بسیار سختی در مقابل دنا پلاس، جک جی5، برلیانس 330اچ، چانگان ایدو، کیا سراتو 1600 و لیفان 820 داشت. سیمبل در واقع قربانی قیمت گذاری اشتباه خود شد وگرنه اگر می توانست در رنج قیمتی 60 میلیون تومان عرضه شود، حتما موجبات حذف بسیاری از چینی ها را فراهم می کرد. این خودرو حالا اما محصولی قابل تامل است که می توان برخی نمونه های 2016 آن را با پرداخت کمتر از 150 میلیون خریداری کرد و از کارایی و کیفیت مناسب آن لذت برد.

ممکن است خریداران تصور کنند چرا باید بابت یک اتاق به روزتر، چند آپشن ساده مثل تهویه مطبوع اتوماتیک و یک مانتیور هفت اینچی لمسی بیش از 40 میلیون تومان نسبت به تندر90 اضافه پرداخت کنند اما واقعا نسل جدید سیمبل یا تندر90 خودرو قابل تاملی است. ایمنی خودرو درخشان نیست ولی از دنا و آریزو ضعیف تر نیست. سیستم ترمز عقب این خودرو از نوع دیسکی بوده و در مدل پایه دو ایربگ دارد.

سیمبل به رغم فروش پایینش در ایران، ویژگی ها و کیفیت ساخت و مونتاژ قابل قبولی دارد. برای نمونه کسب 4 ستاره ایمنی از موسسه یورو انکپ، استهلاک بسیار پایین و هزینه نگهداری اندک در کنار سواری نرم و بی دردسر جزو مهم ترین موارد در تمجید این اتومبیل اروپایی است. گرچه اینها باعث نشده تا بازار دسته دوم این خودرو با توجه به قیمت 125 تا 150 میلیونی اش برای مالکانش جالب توجه باشد!

منبع: دیوار

به "شکست رنو سیمبل از خودش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکست رنو سیمبل از خودش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید