رونمایی از نخستین دندان انسان اولیه ایرانی

به گزارش بلاگ پو، کشف نخستین دندان انسان نئاندرتال ایرانی در کرمانشاه می تواند، احتمال خویشاوندی دو انسان نئاندرتال و انسان هوشمند را ثابت کند که در صورت تایید این اتفاق، ایران پیشرو می گردد.

رونمایی از نخستین دندان انسان اولیه ایرانی

به گزارش خبرنگاران، با انتشار خبر کشف دندان متعلق به کودک نئاندرتال برای نخستین بار در پناهگاه صخره ای باوه یوان در استان کرمانشاه در 29 مهر، سامان حیدری گوران ـ سرپرست هیات باستان شناسی محوطه باستانی باوه یوان ـ یکشنبه ششم آبان در نشست خبری با رونمایی از این دندان متعلق به انسان نئاندرتالِ ایرانی، آن را مهمترین نمونه اثر علمی به دست آمده در اثبات کشف نشانه هایی از حضور نخستین انسان های نئاندرتال در ایران دانست.

او با بیان این که کشف این دندان به صورت اتفاقی و در یک ترانشه در محوطه تاریخی باوه یوآن کرمانشاه، در عمق سه متر و 70 سانتی متری زمین در حدود یک سال گذشته کشف شد، اظهار کرد: در یک سال گذشته برای اثبات نئاندرتال بودن دندان آن در ازمایشگاه هایی مانند انگلیس، فرانسه، ایتالیا و آلمان آنالیز شده است.

این باستان شناس در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر این که برچه اساس آزمایش های سن سنجیِ مطلقِ رادیو کربن 14، دندان یافت شده را متعلق به انسان های نئاندرتال ثابت می نماید، گفت: با دریافت 17 گیگابایت از دندان کشف شده، توانستیم درون این دندان را ببینیم، باتوجه به اینکه دندان های انسان نیاندرتال مارک هایی را در خود دارد که انسان های بعد از ان دوره ندارند، تعلق این دندان به ان دوره تاریخی برای ما ثابت شده است.

حیدری گوران تاکید نمود: به اعتقاد من و دیگر باستان شناسان مطالعه و اسکن صورت گرفته روی مورفولوژی و مینای دندان به دست آمده به طور قطع این نظریه را اثبات کرد.

او با بیان این که مطالعه DNA بهترین مطالعه در علم باستان شناسی است، اضافه نمود: متاسفانه از عرض جغرافیایی 40 درجبهه سمت اروپا، هنوز تکنولوزی موفق به جدا کردن DNA از استخوان نشده است که این کار احتیاج به کلاژن دارد اما چون کلاژن در هوای گرم از بین می رود، هنوز امکان انجام این کار به وجود نیامده است.

این خبر در حال بروزرسانی است...

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 شهریور 1400 بروزرسانی: 13 شهریور 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 2449

به "رونمایی از نخستین دندان انسان اولیه ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی از نخستین دندان انسان اولیه ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید