رستم قاسمی: آقایان دو سفر خارجی بروند بعد به انتخابات ورود نمایند!

به گزارش بلاگ پو، رستم قاسمی، وزیر نفت دولت دهم درپاسخ به سؤالی درباره احتمال کاندیداتوری خود در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، گفت: با توجه به شرایط مالی و معیشت مردم، هنوز زود است که فضای کشور را انتخاباتی کنیم و بنده با اینکه سمت دولتی ندارم، امّا این روز ها بخشی از وقت خود را برای حل مسائل مالی کشور گذاشته ام.

رستم قاسمی: آقایان دو سفر خارجی بروند بعد به انتخابات ورود نمایند!

گفتگوی رستم قاسمی با فارس را می خوانیم:

قاسمی با اشاره به مسائل مالی کشور گفت: شاید خیلی ها معتقد باشند که حل مسائل مالی خیلی سخت است؛ من این حرف را رد نمی کنم، اما به عنوان فردی که سال ها در حوزه اقتصادرانی و حوزه اجرایی و عملیات کار نموده، عرض می کنم که حل مسائل در کشور ثروتمندی مثل ایران با ظرفیت های عظیم و منابع انسانی مستعد و جوان، آنقدر پیچیده نیست، حتی با وجود اینکه تحریم ها فشار خودش را وارد می نماید و بی تأثیر نیست.

قاسمی در پاسخ به این سؤال که نام شما بعنوان یکی از نامزد های انتخابات ریاست جمهوری مطرح می شود، آیا به کاندیداتوری در 1400 فکر می کنید یا خیر، گفت: هر کسی ممکن است به خیلی چیز ها فکر کند، فکر کردن مسئله ای ندارد.

بسیاری از مسائل اجتماعی از اقتصاد نشأت می گیرد

فرمانده اسبق قرارگاه سازندگی خاتم در پاسخ به سؤالی درباره گفتمان مطلوب انتخابات ریاست جمهوری، گفت: کشور ما مسائل زیادی از جمله مسائل فرهنگی دارد. انقلاب ما اساساً یک انقلاب فرهنگی است. همچنین موضوعات اجتماعی در مشخص ریل حکمرانی مهم است، اما همانطور که بار ها رهبر انقلاب گفتند چالش اساسی ما مسائل مالی است.

قاسمی ادامه داد: بسیاری از معضلات فرهنگی و اجتماعی ناشی از مسائل مالی است. مثلاً در موضوع ازدواج جوانان، در سال 91 ما بالغ بر 900 هزار ازدواج داشته ایم، الان چقدر داریم و چقدر از این ازدواج ها منجر به طلاق می شود؟ نکته مهم اینکه باید آنالیز کرد که چه مقدار از این طلاق ها مربوط به مسائل مالی است.

وی توضیح داد: بسیاری از مسائل جامعه به بیکاری و موضوعاتی که به درآمد مردم مرتبط است برمی شود. مسائل اصلی کشور، مالی است، بخصوص در حوزه معیشت.

بعد از جنگ، تفکری می گفت باید خارجی ها بیایند زیرساخت بسازند

وزیر سابق نفت با اشاره به ظرفیت های کشور، گفت: بعد از انقلاب و جنگ کار های بسیار عظیمی در کشور اجرا شده است. به عنوان کسی که از روز نخست بعد از جنگ تا چندسال پیش و قبل از ورود به وزارت نفت در حوزه سازندگی بوده است باید بگویم که کار های بسیار عظیم و ابرطرح هایی در کشور اجرایی شده است.

قاسمی با بیان اینکه بعد از جنگ دو تفکر در کشور وجود داشت، گفت: یک تفکر این بود که ما تجربه کار نداریم و سد و پالایشگاه نساخته ایم، پس باید خارجی ها بیایند و ما هم در کنار دست آن ها کار یاد بگیریم. تفکر دیگر مبتنی بر ما می توانیم بود. این ما می توانیم هم جمله حضرت امام بعد از جنگ بود. مبتنی بر این تفکر امام بعد از سال ها می گویم که این ما می توانیم به ما توانستیم تبدیل شد. ما بعد از اینکه سد کرخه و بعضی از این ابرطرح ها را ساختیم طلسم ناباوری و ما نمی توانیم را شکستیم.

حل مشکل آب تهران با اجرای ابرپروژه انتقال آب به پایتخت

وی با اشاره به اجرای بعضی پروژه های کلان در کشور گفت: زمانی که تهران با مشکل آب روبرو بود و آب و سهیمه بندی می شد، ما باید آب را از سد لار برای شرق تهران انتقال می دادیم و آب سد کرج را برای غرب تهران. انتقال آب از سد لار که کیلومتر ها با تهران فاصله دارد، کار بسیار سختی بود، امّا این کار را انجام دادیم. در غرب تهران هم از طریق یک تونل که جزء طویل ترین تونل های جهانست، آب را از سد کرج منتقل کردیم.

فرمانده اسبق قرارگاه خاتم سپاه گفت: همان موقع خیلی ها مخالف بودند که ما این مسئولیت را بپذیریم و بعضی دوستان هم می گفتند پذیرش چنین مسئولیتی کار راحتی نیست و اگر نتوانیم جواب ده میلیون شهفرایند تهرانی را بدهیم ممکن است برای سپاه مشکل ایجاد کند، امّا ما ریسک آن را پذیرفتیم و به موقع هم تمام شد. این پروژه در آن موقع جزء ابرپروژه ها بود، امّا حالا به خاطر پیشرفت تکنولوژی و دانش فنی شرایط متفاوت است.

قاسمی اضافه کرد: انتقال آب روان کشور به پایتخت که از 24 میلیون متر مکعب، 8 میلیارد آن به بیرون ریخته می شد یک ابرطرح بود که ما توانستیم آن را انجام دهیم. این تجارب مربوط به صد یا دویست سال پیش نیست، بلکه ما این کار ها را بعد از جنگ انجام داده ایم. کار هایی در کشور اجرا شده که شاید کسی آن را باور نمی کرد؛ بنابراین هم توانمندی برطرف مسائل کشور وجود دارد و هم تجارب آن وجود دارد.

نمی گویم می شود یا باید بشود؛ می گویم شده است

وی ادامه داد: من نه می گویم می شود، چون همه می توانند این کلمه را بگویند، همچنین نمی گویم باید بشود، چون گفتن این هم سخت نیست، بلکه می گویم شده است و مبتنی بر این ادعا، در همه حوزه های زیرساختی کشور آدرس وجود دارد. پس هم توانمندی اش را داریم و هم ظرفیت های زیرساختی داریم.

وزیر سابق نفت با اشاره به ظرفیت معدنی کشور گفت: خداوند جدول مندلیف را در ایران ریخته و این در حالی است که در بعضی از کشور ها شاید یک یا دو نوع معدن بیشتر وجود نداشته باشد، امّا انواع معادن ترکیبی در کشور ما وجود دارد. بر اساس اطلاعاتی که وجود دارد 18 تا 20 درصد سهم اشتغال می تواند در معادن باشد.

باید عملگرایی را جایگزین حرف گرایی و استقامت را جایگزین وادادگی کنیم

قاسمی با طرح این سؤال که چرا با وجود این همه منابع و ظرفیت انسانی و طبیعی و نیز تجاربی که داشته ایم، وضع اقتصاد ما اینگونه است، گفت: علت این است که ما به اقتصاد هم به دیده سیاست و سیاست بازی نگاه نموده ایم. یعنی به جای سیاست بازی اقتصادبازی هم نموده ایم.

وی اضافه کرد: من اعتقاد دارم حل مسائل مالی کشور در گرو داشتن برنامه هم نیست، ما مشکل برنامه هم نداریم، برنامه زیاد داریم؛ از سند چشم انداز گرفته تا سیاست کلی و ...

قاسمی ادامه داد: اعتقاد دارم برای حل مسائل مالی کشور باید به جای حرف زدن و حرف گرایی، عمل گرایی را به کار بندیم و به جای وادادگی، استقامت را.

نمی شود کشتی طوفان زده اقتصاد را دست کسی داد که قایق هم نرانده است

وی با بیان اینکه کشور با ده پانزده چالش اصلی روبروست که شناسایی شده اند و برای آن ها راه چاره هم وجود دارد، توضیح داد: امروز فرصت سعی و خطا برای ما وجود ندارد. همه قبول داریم که اقتصاد ما مثل یک کشتی طوفان زده است، نمی شود این کشتی را دست کسی داد که تا حالا قایق را هم نرانده است. باتوجه به اینکه مشکل کشور مالی است آن هم در حوزه اجرایی و عملیاتی، باید کشور را دست کسی داد که تجربه این کار را داشته باشد.

وزیر سابق نفت درباره بعضی مقصرتراشی های اصلاح طلبان و روحانی نسبت به علت مسائل کشور گفت: من فکر می کنم مردم دیگر تحمل شنیدن وعده های توخالی را ندارند. مردم دیگر با حرف قانع نمی شوند. مردم دیگر به سخنرانی و حرف های ژورنالیستی توجه نمی نمایند. همه این حرف ها و وعده ها را هم تجربه نموده اند. امروز گفتمان کارآمدی در مقابل ناکارآمدی و معیشت در مقابل فقر می تواند مهم ترین موضوع کشور باشد. اینکه چه کسانی می توانند کارآمد باشند و چه کسانی نمی توانند.

چرخه فراوری به مصرف به شکل عهد دقیانوس انجام می شود

قاسمی، دو مؤلفه مهم در حکمرانی کشور را اقتدار و سازوکار دانست و گفت: با این دو مؤلفه، شرایط کشور حتماً قابل تغییر است. نه بدون اقتدار می شود مسائل را حل کرد، نه بدون سازوکار. سازوکار یعنی اینکه بدانیم سال جاری که سال جهش فراوری بوده، الان که در سرانجام سال هستیم چه اتفاقی افتاده است. جهش فراوری به مؤلفه هایی احتیاج دارد. جهش فراوری بدون بازار که شدنی نیست. خب بازار هشتاد میلیونی خود ما تقریباً تعطیل است.

وی ادامه داد: دومین مؤلفه فراوری، وجود سازوکار است. در حالی که شرایط در جهان تغییر نموده است، در کشور ما فرایند اقتصاد از فراوری به مصرف هنوز به شکل دلالی و عهد دقیانوس انجام می شود. وجود سازوکار یعنی اینکه از فراوری به مصرف باید از طریق سازوکار انجام شود و این یعنی حذف دلالی. با این دو مؤلفه قطعاً شرایط اداره کشور بهتر می شود.

کسی که سال آخر دولت می گوید نگذاشتند کار کنم بهتر است همان ابتدا کنار برود

قاسمی با اشاره به سال آخر دولت ها و ادعای رؤسای جمهور مبنی بر اینکه اجازه ندادند کار کنیم، گفت: من می گویم اگر کسی عرضه نشستن روی این جایگاه را ندارد از ابتدا نباید بپذیرد. اگر کسی عرضه شمشیرکشیدن ندارد نباید وارد شود. چه کسی مانع شده تا دولت کار کند؟ آیا دلسوزان نظام مانع هستند؟ آیا اصلاً چنین چیزی وجود دارد؟ اگر کسی مانع کار کردن دولت است، یا همان سال نخست شمشیر را بکش یا همان موقع بگو نمی گذارند کار کنم، خداحافظ، نباید وقت مردم را گرفت و بعد از هفت سال گفت که نمی گذارند کار کنم. مردم همه این ها را تجربه نموده اند.

بعضی کاندیدا ها دو سفر خارجی هم نرفته اند

وزیر سابق نفت با اشاره به حضور کاندیدا های مختلف در عرصه انتخابات گفت: ای کاش آقایان دو سفر خارجی می رفتند و یک کارگاه آجرپزی را اداره می کردند بعد به عرصه ورود می کردند. کسی که تا حالا یک گارگاه آجرپزی اداره ننموده می خواهند اتوبوس دولت را براند، چنین شخصی یا اتوبوس را به داخل دره می اندازد یا آن را بالای قله می برد.

قاسمی اضافه کرد: امروز جهان جهانی دیپلماسی آن هم دیپلماسی مالی است. آقایان بگویند آیا در این زمینه تجربه ای دارند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: فرارو
انتشار: 13 شهریور 1400 بروزرسانی: 13 شهریور 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 42675

به "رستم قاسمی: آقایان دو سفر خارجی بروند بعد به انتخابات ورود نمایند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رستم قاسمی: آقایان دو سفر خارجی بروند بعد به انتخابات ورود نمایند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید