اگر یخچال های طبیعی آب شوند، چه اتفاقی می افتد؟

به گزارش بلاگ پو، خبرنگاران: زمانی نمی توانستیم دنیا بدون را بدون یخ تصور کنیم. اما حالا که شاهد آب شدن یخچال های طبیعی در مقابل چشممان هستیم، پیامد های جدی آن را برای آینده زمین درک می کنیم.

اگر یخچال های طبیعی آب شوند، چه اتفاقی می افتد؟

بالا آمدن سطح دریا ها

حدود 10 درصد از کل خشکی های سیاره ما را یخ ها تشکیل می دهند. حدود 9.3میلیون کیلومتر یخ داریم که 70درصد از آب شیرین این سیاره را در خود ذخیره نموده است. چه اتفاقی می افتد اگر ا ین یخ هاذوب شوند؟ اول از همه سطح آب دریا ها بالا می آید. اگر همه یخچال های طبیعی ذوب شوند، سطح دریا های سراسر دنیا 70 متر بالا می آید.

تغییر شکل زمین

بالا آمدن دریا ها به این معناست که زمین در امتداد سواحل زیر آب می رود. طبق گزارشی که اخیرا اجرا شده، اگر دو منطقه یخبندان در قطب جنوب - جزیره پاین و تووایتس- به خاطر گرم شدن زمین از بین بروند، افزایش 90 سانتیمتری سطح دریا در 50 سال آینده باعث ناپدید شدن جزایر مارشال در اقیانوس آرام می شود و احتمال افزایش 1.8 متری در 80 سال آینده، شانگهای، بمبئی و شهر هوشی مین و 13 جزیره دیگر را کاملا زیر آب می برد.

جابجایی انسان ها

وقتی زمین های مسکونی به دلیل زیر آب رفتن، غیرقابل سکونت شوند، گونه هایی که اکنون روی خشکی زندگی می نمایند دیگر نمی توانند در آنجا بمانند. این در خصوص انسان ها هم صدق می نماید، حدود دو میلیارد نفر (از جمعیت 11 میلیارد نفری آینده) تا سال 2100 به خاطر تغییرات آب و هوایی پناهنده می شوند.

تشدید امواج طوفانی

بالا آمدن سطح دریا چالش های دیگری هم برای انسان و به طور کلی کشور ها به همراه دارد. محققان دانشگاه کورنل می گویند که تشدید امواج طوفانی و خطرناک، حتی در نواحی دور از ساحل سیل به راه می اندازند. در نتیجه، زمین کمتری در دسترس خواهد بود و جمعیتی که قبلا به دلیل تغییر مناطق ساحلی مهاجرت نموده بودند، حالا مجبورند برای سکونت در مناطق جدید کوشش نمایند. علاوه بر این، دولت مجبور است زمین های عمومی را برای استقرار افراد جدید بفروشد.

زمین جدیدی آشکار می شود

بعضی زمین ها زیر آب می روند و زمین های جدیدی با عقب نشینی یخ آشکار می شوند. یخ های دائمی سنگین هستند و وقتی ناپدید می شوند، وزن زیادی از روی زمین برداشته می شود. این زمین بعد از ناپدید شدن یخ ها به جای اولش باز می شود و به شکل پیش از یخبندان خود درمی آید. این اثرات لزوما مثبت نیستند و ممکن است منجر به شکل گیری دریاچه های جدید، جدا شدن خشکی ها از هم و افزایش سیل شود.

آب آشامیدنی کمتر

در بعضی مناطق یخ ها به صورت فصلی و دوره ای ذوب می شوند و مردم آنجا -مثلا در کوه های آند، فلات تبت و دره ایندوس- وابستگی زیادی به این تغییرات پی در پی دارند تا توانند آب کافی برای آشامیدن، کشاورزی و فراوری برق خود را تامین نمایند. اگرچه ذوب یخچال ها ابتدا آب بیشتری در اختیار آن ها می گذارد، اما منجر به کمبود شدید در طولانی مدت می شود.

اسیدی شدن اقیانوس

گرم شدن هوا منجر به افزایش اسیدیته آب اقیانوس می شود که تاثیر زیادی روی مرجان ها و سایر موجودات دریایی دارد. ذوب یخچال های طبیعی می تواند این امر را تشدید نمایند و منجر به اثر خورندگی روی موجودات صدف ساز شود که اثر دومینویی منفی در سرتاسر شبکه غذایی ایجاد می نماید.

ماهیگیری دچار مشکل می شود

اسیدی شدن فزاینده آب اقیانوس، تاثیر زیادی روی تعداد ماهی هایی می گذارد که به عنوان منبع غذایی در دسترس انسان و موجودات دریایی هستند. باتوجه به این که گرم شدن آب منجر به تغییر زمان و مکان فراوریمثل ماهی ها می شود، بعضی ماهیگیران شغل خود را از دست داده اند.

آب و هوای بدتر

پیامد های ذوب شدن یخ ها فراتر از آن چیزی است که ابتدا تصور می کردیم و روی آب و هوای دنیای هم تاثیر می گذارد. ذوب یخ ها الگو های آب و هوایی را که معمولا اقیانوس ها به تنظیم آن یاری می کردند مختل می نماید و باعث گرم تر شدن هوا در بعضی مناطق و سردتر شدن بعضی مناطق دیگر می شود.

افزایش کربن دی اکسید

اقیانوس ها یک سوم کربن دی اکسید فراوری شده توسط انسان را جذب نموده و آن را از اتمسفر خارج می نمایند. اما با افزایش گرما و ذوب یخچال ها، سطح کربن دی اکسید اقیانوس ها افزایش می یابد و توانایی جذب بیشتر را از دست می دهند. افزایش کربن دی اکسید در اقیانوس ها به طرز چشمگیری شرایط زندگی حیوانات دریایی را تغییر می دهند.

انقراض حیوانات

ذوب شدن یخچال های طبیعی فقط برای انسان پیامد های گسترده ندارد. بلکه برای همه گونه های حیات وحش خطرناک است و آن ها را مجبور به جابجایی می نماید، چون زیستگاهشان غیرقابل سکونت می شود. حیوانات سریع تر و آن هایی که به مهاجرت های طولانی عادت دارند، شانس بیشتری برای زنده ماندن در ذوب یخچال ها خواهند داشت، اما موجودات کندتر مثل لاکپشت ها احتمالا زودتر منقرض شوند.

منبع: rd

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: برترین ها
انتشار: 13 شهریور 1400 بروزرسانی: 13 شهریور 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 13267

به "اگر یخچال های طبیعی آب شوند، چه اتفاقی می افتد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر یخچال های طبیعی آب شوند، چه اتفاقی می افتد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید