اولین وب کم جهان کجا و کی به راه افتاد؟!

به گزارش بلاگ پو، وبسایت یک پزشک: بیشتر اوقات دانستن اولین ها، برای هر کسی می تواند جالب باشد. آیا می دانید نخستین وب کم کجا، کی و توسط چه کسانی ساخته شد؟

اولین وب کم جهان کجا و کی به راه افتاد؟!

شور و اشتیاق، برای نوشیدن قهوه انگیزه ای برای ساختن نخستین وب کم جهان شد! در اواخر سال 1991، 15 پژوهشگر در آزمایشگاه کامپیوتر دانشگاه کمبریج در انگلستان مشغول کار بودند. آن ها فقط یک قوری قهوه داشتند که آن هم در یکی از اتاق ها بود، گنجایش قهوه ساز آنقدر نبود که در هر نوبت، بتواند فنجان های همه آن ها را پر کند و به علاوه آن ها حال و حوصله نداشتند که برای آگاه شدن از وضعیت قوری دو سه طبقه بالا و پایین بروند و دست خالی برگردند.

اینجا بود که مثل خیلی از مواقع، احتیاج مادر اختراع شد! آن ها تصمیم گرفتند که تصویر زنده ای از قوری قهوه را روی یک شبکه لوکال ببرند و برای این کار از دوربینی استفاده کردند که تصویر سیاه سفید با ابعاد 128 در 128 پیکسل را به کارت ویدئوی یک کامپیوتر Acorn Archimedes می فرستاد.

آن ها از پروتکل X Window System استفاده کردند و یکی از اعضا نرم افزار کلاینت و دیگری هم نرم افزار مربوط به سرور را نوشت. در سال 1991، هنوز 2 سال تا زمانی که مرورگر های وب، قادر به نمایش تصویر باشند، فاصله وجود داشت.

حالا دیگر محققانی که از قوری قهوه فاصله زیاد داشتند و نمی توانستند با استشمام بوی قهوه، متوجه دم آمدن قهوه شوند، می توانستند با نگاهی به گوشه مانیتورشان، تصاویر زنده ای از آن را در ابعاد یک آیکون ببینند و به موقع به اتاق قهوه خوری هجوم ببرند!

این دوربین پخش زنده که همان نخستین وب کم جهان باشد در نوامبر سال 1993، به اینترنت متصل شد و از آن زمان همه کاربران اینترنت قادر به دیدن تصاویر ارسالی توسط آن شدند. از این زمان، این وب کم یکی از نقاط عطف وب، در روز های نخستین پیدایش شد. این سایت، مبدل به یکی از سایت های محبوب وب در نخستین سال های پیدایش آن شد و میلیون ها نفر از آن بازدید می کردند. نشریات و رسانه هایی مانند واشنگشتن پست، تایمز و بی بی سی هم به این پدیده علاقه مند شدند و خبر آن را بازتاب دادند.

پخش زنده این وب کم تا 22 آگوست سال 2001، ادامه داشت. در این زمان قوری قهوه در سایت eBay در معرض فروش گذاشته شد و اشپیگل آنلاین پیروز شد آن را به قیمت 3350 پوند، بخرد!

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: برترین ها
انتشار: 13 شهریور 1400 بروزرسانی: 13 شهریور 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 8568

به "اولین وب کم جهان کجا و کی به راه افتاد؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین وب کم جهان کجا و کی به راه افتاد؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید