افزایش 2 هزار میلیاردی کسری بودجه با تشکیل وزارت بازرگانی، رونق واردات بی رویه در تقابل جهش فراوری

به گزارش بلاگ پو، در شرایطی که کشور به دلیل کاهش فروش و قیمت نفت و نیز تبعات مالی ناشی از شیوع ویروس کرونا درگیر کسری شدید بودجه است، ایجاد وزرات بازرگانی (وزارت واردات) که در سال گذشته هزینه های تاسیس آن 2، هزار میلیارد تومان عنوان شده بود، امری نسنجیده و غیر منطقی است.

افزایش 2 هزار میلیاردی کسری بودجه با تشکیل وزارت بازرگانی، رونق واردات بی رویه در تقابل جهش فراوری

گروه مالی خبرنگاران، قبل از شیوع ویروس کرونا در کشور بر خلاف ادعای دولت مبنی تراز بودن بودجه و نداشتن کسری، کارشناسان مالی و حتی بعضی از نمایندگان مجلس از کسری بودجه حداقل 100 هزار میلیارد تومانی خبر می دادند. از سوی دیگر مرکز پژوهش های مجلس به عنوان بازوی کارشناسی این نهاد تصمیم گیر نیز در گزارشی تحت عنوان بودجه به زبان ساده اعلام نموده که احتمالا قریب به نصف بودجه امسال محقق نخواهد شد. این یعنی، ممکن است که کسری بودجه به بیش از 240 هزار میلیارد تومان برسد.

مهم ترین دلیل این کسری نیز کاهش فروش نفت و نیز کاهش قیمت آن به دلیل تحریم های آمریکا و بعد نیز شیوع ویروس کرونا و کاهش تقاضا برای مصرف نفت به عنوان اصلی ترین منبع در آمدی دولت بود. از سوی دیگر بعد از شیوع ویروس کرونا نیز هزینه های دولت به دلایلی از جمله تهیه بسته 100 هزار میلیارد تومانی برای یاری به بخش های مختلف مالی آسیب دیده از کرونا، افزایش خدمات درمانی رایگان، افزایش یافت. همچنین درآمد ها نیز از جمله در بخش مالیات به شدت کاهش پیدا کرد. همه این عوامل سبب شد تا کسری بودجه دولت بیش از پیش گردد.

یکی از راه حل هایی که کارشناسان برای جبران کسری بودجه پیشنهاد نموده اند، کاهش هزینه های دولت است. دولت، اما نه تنها علاقه ای به کاهش هزینه های خود نشان نداده بلکه اکنون در اقدامی غیر کارشناسی به دنبال افزایش هزینه های خود به وسیله یک وزارتخانه جدید است. وزارتخانه ای که تا کنون بار ها به دلیل ناکارآمدی منحل شده است.

پس از کش و قوس فراروان بین دولت و مجلس فعلی بر سر تشکیل وزارت بازرگانی (وزارت واردات) در سال قبل مجلس طرح تشکیل وزارت بازرگانی را که خود قبلا رد نموده بود، تصویب و به شورای نگهبان ارسال کرد. شورای نگهبان، اما به این مصوبه ایراد گرفت و به مجلس برگرداند و حالا مجلس می خواهد بدون طی فرایند قانونی یعنی آنالیز مجدد در کمیسیون مربوطه، طرح تشکیل وزارت بازرگانی را در سال جهش فراوری در راستای جهش واردات ایجاد نماید.

اصرار دولت و مجلس برای تشکیل وزارتخانه بازرگانی که ناکارآمدی آن در سال های قبل به اثبات رسیده در حالی است که ایجاد این وزارتخانه بیش از 2 هزار میلیارد تومان هزینه احتیاج دارد. از سوی دیگر با ادعای فعلی دولت مردان در فروش شرکت های دولتی در بورس برای کوچک سازی دولت در تضاد کامل است. چرا که این اقدام به معنای عظیم شدن دولت است نه کوچک سازی آن.

علی رستمیان؛ عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از تشکیل مجدد وزارت بازرگانی می گوید: در شرایطی که 80 تا 90 درصد از بودجه دولتی صرف امور جاری می گردد، هیچ دلیلی برای افزایش تعداد وزارتخانه ها در شرایط کنونی قابل قبول نیست؛ چراکه تشکیل وزارت بازرگانی هزینه های جاری دولت را بیش از پیش افزایش می دهد.

آنالیز های صورت گرفته از هزینه های این وزارتخانه در سال 90 که آخرین سال فعالیت این وزارتخانه بود نشان می دهد که بودجه آن با هزینه ها و تورم آن سال، حدود 91.2 میلیارد تومان بوده است. بودجه وزارتخانه صنعت و معدن نیز در آن سال حدود 440 میلیارد تومان عنوان شده است. این هزینه، اما با انحلا وزارت بازرگانی و ادغام آن در وزارت صعنت و معدن که به وزارت صنعت و معدن و تجارت تغییر یافت در سال 92 به حدود 550 میلیارد تومان رسید که نشان از کاهش هزینه ها دارد.

از این رو به نظر می رسد که اقدام دولت و مجلس در شرایطی که کشور با شرایط کسری شدید بودجه روبرو است و دولت برای جبران آن مجبور به برداشت از ذخایر استراتژیک صندوق توسعه ملی و فروش اموال و املاک دولتی شده است، ایجاد یک وزراتخانه جدید امری نسنجیده باشد. وزراتخانه ای که تجربه ثبات نموده است که محلی برای جهش واردت خواهد شد و فراوری ملی را مانند سال های وجد این وزارتخانه که فراوری ملی در مقابل واردات توان قد علم کردن نداشت، زمین گیر خواهد نمود.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 13 شهریور 1400 بروزرسانی: 13 شهریور 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 26000

به "افزایش 2 هزار میلیاردی کسری بودجه با تشکیل وزارت بازرگانی، رونق واردات بی رویه در تقابل جهش فراوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 2 هزار میلیاردی کسری بودجه با تشکیل وزارت بازرگانی، رونق واردات بی رویه در تقابل جهش فراوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید