اسکندر فیروز درگذشت

به گزارش بلاگ پو، اسکندر فیروز نخستین رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایران و بنیانگذار کنوانسیون رامسر که در زمینه حفاظت از تالاب ها فعالیت می کرد، در 93 سالگی درگذشت.

اسکندر فیروز درگذشت

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، اسکندر فیروز بنیانگذار و نخستین رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایران بود، پس از آنکه کانون شکار در سال 1346 به سازمان شکاربانی و نظارت بر صید تبدیل شد، فیروز ریاست آن را به عهده گرفت. با تلاش های او این سازمان در سال 1350 به سازمان حفاظت محیط زیست تغییر نام داد و دامنه فعالیت آن نیز گسترش یافت.

سپس در سال 1353 یکی از مهم ترین قوانین زیست محیطی ایران با عنوان قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست تصویب شد که هنوز در ایران اعتبار حقوقی دارد. همچنین با تلاش وی مناطق چهارگانه تحت حفاظت ایران با نام های پارک ملی، اثر طبیعی ملی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده، تعیین شد.

بسیاری از اهل فن در زمینه محیط زیست معتقدند که فعالیت های اسکندر فیروز باعث شد تا ما محیط زیست و طبیعت خود و هر آنچه که در آن است را بشناسیم و بدانیم که چه داریم.

  • مجله محیط زیست

یک نمونه از فعالیت های وی، تصویب کنوانسیون رامسر است که با هدف حفاظت از تالاب های مهم بین المللی به ویژه تالاب های زیستگاه پرندگان آبزی معروف و گونه های گیاهی و جانوری موجود در آن در رامسر شکل گرفت که به عنوان اولین معاهده زیست محیطی در جهان شناخته می شود. در ابتدا این معاهده به امضای نمایندگان 18 کشور شرکت کننده رسید اما امروزه 169 کشور جهان عضو این پیمان هستند.

در سال 1350، فیروز رییس اجلاس سازمان ملل برای آماده سازی کنوانسیون های مربوط به کنفرانس جهانی استکهلم شد. در سال 1351 وقتی نخستین کنفرانس جهانی محیط زیست در استکهلم برگزار گشت، او نایب رییس این اجلاس بود. در خلال سال های 1352 تا 1354 به عضویت هیات مدیره اتحادیه جهانی حفاظت محیط زیست (IUCN) درآمد و از سال 1354 تا 1356 نایب رییس این اتحادیه و عضو هیات امنای صندوق جهانی حیات وحش و طبیعت شد. در تیر ماه 1356 علاوه بر آنکه از ریاست سازمان حفاظت محیط زیست استعفا کرد، ریاست اتحادیه جهانی حفاظت را نیز نپذیرفت. او همچنین از سال 1350 تا 1357 دبیرکل موسسه گیاه شناسی ایران بود و تأسیس موسسه گیاه شناسی و باغ گیاه شناسی و همچنین طرح زیست محیطی پردیسان را در کارنامه فعالیت های خود دارد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 13 شهریور 1400 بروزرسانی: 13 شهریور 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 21195

به "اسکندر فیروز درگذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسکندر فیروز درگذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید