استفاده از جلبک برای ساخت باتری

به گزارش بلاگ پو، باشگاه خبرنگاران نوشت: کوشش برای کاهش وابستگی به سوخت های فسیلی به منظور کاهش اثرات گازهای گلخانه ای در سال های اخیر به یک چالش بین المللی تبدیل شده و از این رو دانشمندان در کشور های مختلف درصدد یافتن راه های جدیدی برای استفاده از انرژی های تجدید پذیر یا فراوری انرژی به طرق دیگر هستند. دانشمندان کانادایی روشی را برای فراوری انرژی از جلبک های موسوم به سبز-آبی یافته اند که می تواند روشی نوین برای فراوری انرژی باشد.

استفاده از جلبک برای ساخت باتری

کوشش برای کاهش مصرف انرژی های فسیلی که نتیجه آن انتشار گازهای گلخانه ای است به یک چالش برای دانشمندان در کشور های مختلف تبدیل شده است. در این راستا دانشمندان کانادایی پیروز به فراوری انرژی از جلبک های موسوم به سبز-آبی شده اند. در واقع محققان با استفاده از این جلبک ها، باتری هایی را فراوری نموده اند که قادرند به وسیله انجام فتوسنتز و تنفس سیانوباکتری به فراوری انرژی بپردازند. سیانوباکتری ها در خانواده میکروارگانیسم هایی قرار دارند که جلبک های سبز-آبی به لطف آن ها به حیات خود ادامه می دهند.

استفاده از جلبک برای ساخت باتری

موتهوکوماران پاکیریسامی، مهندس زیست شناسی است که در دانشگاه کنکوردیا در مونترال این موضوع را کشف نموده است. وی در این خصوص چنین اظهار نظر نموده:

فتوسنتز و تنفس سیانوباکتری، چرخه ای است که طی آن سلول های گیاهان به رد و بدل کردن زنجیر های الکترونی می پردازند. با به دام انداختن الکترون هایی که در جریان فتوسنتز و تنفس سلول های جلبک های سبز-آبی جابجا می شوند، می توان انرژی الکتریکی را در یک چرخه طبیعی فراوری کرد.

باتری های سلولی مبتنی بر فتوسنتز از یک کاتد، آند و یک ماده پروتئینی به منظور جابجایی الکترون تشکیل شده اند. در این ساختار جلبک سبز-آبی در آند باتری قرار گرفته و پس از انجام فتوسنتز، الکترون ها در سطح الکترود مورد نظر آزاد می شوند. با استفاده از این فرآیند می توان از این باتری سلولی انرژی الکتریکی آزاد کرد.

براساس اطلاعات ارائه شده سیانوباکتری ها یکی از میکروارگانیسم هایی هستند که به وفور روی کره زمین یافت می شوند، از این رو فراوری انرژی از جلبک های سبز-آبی برای جایگزین شدن با سوخت های فسیلی یکی از گزینه های اصلی است. برخلاف سایر منابع فراوری انرژی پاک نظیر انرژی های تجدید پذیر بادی یا خورشیدی، فراوری انرژی از سیانوباکتری ها وابسته به وضعیت آب و هوا نیست و می توان در تمام حالات به فراوری انرژی مورد احتیاج خود از این طریق پرداخت.

البته محققان به این موضوع اشاره نموده اند که استفاده از این ایده هنوز در روزهای اول خود قرار گرفته است و راه درازی تا فراوری نمونه های تجاری از این روش فراوری انرژی باقی مانده است.

محققان اعلام نموده اند که با استفاده از این روش پیروز به دریافت انرژی 175.37 میکروواتی شده اند. البته این دانشمندان امیدوارند تا با گسترش سیستم مورد نظر به رکوردهای بالاتری در خصوص فراوری انرژی و وارد کردن این ایده به چرخه صنعت، میزان بیشتری انرژی فراوری نمایند.

با توجه به خاتمه پذیر بودن انرژی های فسیلی و وابستگی درآمد کشورهایی نظیر ایران به درآمد حاصل از فروش این نوع سوخت ها، تحقیقات برای فراوری انرژی به وسیله منابع پاک و تجدید پذیر، یکی از ملزومات حفظ استقلال و قدرت هر کشوری در آینده است. انرژی یکی از فاکتورهایی است که اهمیت آن قابل کتمان نیست و یکی از المان های اصلی پیشرفت، دسترسی به منابع انرژی است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 13 شهریور 1400 بروزرسانی: 13 شهریور 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 13302

به "استفاده از جلبک برای ساخت باتری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده از جلبک برای ساخت باتری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید