از زندگی چه می خواهید؟

از زندگی خود چه می خواهید؟ می خواهید در انتها امروز به چه چیزی رسیده باشید؟ پنج سال دیگر به کجا رسیده اید؟ آیا اصلا هدفی دارید؟ اگر چنین است، آیا اهداف صحیح را برگزیده اید؟

از زندگی چه می خواهید؟

به گزارش خبرنگاران، جواب شما به این چند سؤال ساده می تواند نشان بدهد که آیا در زندگی خود موفق خواهید شد یا نه. هدف گذاری، اثر جادویی دارد.

وقتی هدفی برای خود انتخاب می کنید، موانع کنار می روند، فرصت ها از راه می رسند و انگار منابع مورد احتیاج خودشان را از غیب می رسانند؛ اما برای مهارکردن این جادو باید اهدافی چالش برانگیز، معین و شفاف در حوزه های مختلف زندگی خود داشته باشید. هدف، به زندگی جهت می دهد و آن را از روزمرگی و بطالت خارج می نماید.

وقتی هدفی دارید، روی فعالیت هایی که منجر به کسب آن هدف می گردد، تمرکز می کنید و فعالیت های غیرمرتبط و مزاحم را کنار می زنید؛ بیشتر کار می کنید و کمتر ناامید می شوید در مقابل، آن هایی که هدفی ندارند، زندگی شان چندان رضایت بخش و مولد نیست.

تحقیقات نشان داده که هدف گذاری باعث افزایش بهره وری می گردد؛ اما هدف گذاری یعنی چه؟ هدف گذاری فرایندی است که شما طی آن برای خودتان اهدافی شخصی معین می کنید؛ اهدافی که قابل سنجش و البته چالش هستند. چرا قابل چالش؟ چون اگر اهدافتان دم دستی و آسان باشند، عملکرد شما را چندان تغییر نمی دهند. اگر مصمم هستید که برای خودتان هدف گذاری کنید، بد نیست در این شش گام، را همراهی کنید.

گام اول: چند حوزه مختلف برای موفقیت خود انتخاب کنید

باید برای تمام حوزه های اصلی زندگی خود هدف داشته باشید، این اهداف می توانند حوزه های مختلفی را شامل شوند که البته عمده ترین آن ها عبارتند از حوزه های مالی، روابط اجتماعی، خانواده، کار، معنویت، سلامت و تندرستی، افزایش ظرفیت های فردی و سبک زندگی.

گام دوم: اهداف تان واضح باشد

باید به وضوح بدانید که چه می خواهید. اهداف مبهمی مانند می خواهیم خوشبخت شوم یا می خواهم مردم مرا تحسین نمایند، دست یافتنی نیستند. برای خلق اهداف خود از فرمول smart بهره ببرید. طبق این فرمول، اهداف باید چنین باشند:

خاص: هدف باید به نحوی بیان گردد که واضح، دقیق و خاص باشد. هدف مبهم به درد نمی خورد.

قابل سنجش: هدف باید قابل سنجش باشد؛ یعنی باید بتوانید بسنجید که تا چه اندازه به هدف خود نزدیک گردیده اید.

دست یافتنی: هدف باید دست یافتنی باشد؛ چون اگر غیرممکن باشد، خیلی زود دلسرد می شوید و خود را کنار می کشید. درعین حال، هدف تان باید چالش برانگیز باشد. تمرکز روی این چالش، به شما انگیزه می دهد.

واقع بینانه: هدف تان باید هدفی واقع بینانه باشد و تحقق آن مفهومی در پی داشته باشد؛ مثلا یادگرفتن زبان فرانسوی به صرف اینکه شما به این زبان علاقه مند هستید، راه به جایی نمی برد؛ مگر اینکه تسلط به زبان فرانسه بتواند تأثیر بارزی در سبک زندگی و وضعیت آینده شما داشته باشد.

مبتنی بر زمان: ضروری است که برای رسیدن به هدف خود یک جدول زمانی داشته باشید و یک ضرب الاجل برای آن درنظر بگیرید وگرنه هرگز روز خاتمه را نخواهید دید.

اگر حروف انگلیسی ابتدایی این پنج مورد را در کنار هم قرار دهید، واژه (smart) هوشمند را خواهید داشت. به دو نمونه از این اهداف هوشمندانه توجه کنید:

1.من می خواهم تا انتهای سال جاری در بین 10درصد از برترین فروشندگان شرکت قرار بگیرم.

2.من هر سال20 درصد به درآمد خود اضافه خواهم کرد.

گام سوم: اهداف خود را بنویسید

باید اهداف خود را بنویسید. هدفی که روی کاغذ آورده نگردد، فقط خواب پنبه دانه دیدن است و بس. برای اهداف خود فهرستی تهیه کنید. اولین چیزهایی را که در مورد این اهداف به ذهن تان می رسد، بنویسید و طی امروز و روزهای بعد آن ها را چندین بار بازخوانی و ویرایش کنید تا بالاخره تبدیل به آنچه واقعا می خواستید، گردد.

نوشتن اهداف اهمیت زیادی دارد. فقط فکرکردن به اهداف کافی نیست. نوشتن باعث می گردد تا هرکدام از آن ها هویتی مستقل داشته باشند. بهتر است اولین مجموعه از اهداف تان به 4 تا 6 هدف محدود گردد تا بتوانید بهتر و بیشتر روی آن ها تمرکز کنید.

گام چهارم: برنامه خود را مکتوب کنید

هدف، آرزو نیست. برای تحقق آن باید کاری کنید. ضرب الاجل را دقیق معین کنید. قصد از هدف گذاری این است که شما روی هدف تمرکز و برای آن انرژی داشته باشید.

فرض کنید هدف تان این بوده که در مدت 6 ماه، داستانی را منتشر کنید. باید این هدف را به اهداف ریزتر و ماهانه تقسیم کنید، مثلا تمام کردن دو فصل از کتاب در هر ماه. برای سنجش میزان پیشرفت خود باید اهداف خود را از این هم ریزتر کنید، در آن صورت به راحتی دستگیرتان می گردد که این هدف واقع بینانه هست یا نه، البته ممکن است اهداف خود را طور دیگری تقسیم کنید و واحدهای زمانی متفاوتی را درنظر بگیرید .

به محض این که هدفی هفتگی یا روزانه معین کنید، خواهید فهمید که آیا آن هدف دست یافتنی است یا نه و البته ممکن است اهداف خود را طور دیگری تقسیم کنید و واحدهای زمانی متفاوتی را درنظر بگیرید .

به محض اینکه هدفی هفتگی یا روزانه معین کنید، سپس می توانید سراغ مجموعه اهداف خود بروید و ببینید که در عمل چه کاری می توانید انجام دهید. آیا می توانید در مورد آن ها به هدفی روزانه دست پیدا کنید؟

گام پنجم: اهداف خود را همیشه در ذهن داشته باشید

مرتبا اهداف تان را به خودتان یادآوری کنید. آن ها را روی کارتی بنویسید و در ساعاتی از روز از جیب یا کیف بیرون بیاورید و به خودتان یادآوری کنید. قبل از اینکه از منزل خارج شوید، روی تکه ای کاغذ، چیزی درباره هدف خود بنویسید و آن را کف اتاق یا سالن بیندازید. وقتی که برگردید، با دیدن آن تکه کاغذ دوباره به یاد هدف تان خواهید افتاد. از خودتان بپرسید که امروز برای نزدیک شدن به هدف تان چه کار مفیدی نموده اید.

به همه اطرافیان خود بگویید که چه هدفی در ذهن دارید. از هر کار شاخصی که برای نزدیک تر شدن به هدف خود انجام داده اید، یادداشت بردارید. دائما به هدف خود و به پیشرفتی که داشته اید، فکر کنید.

هر شب قبل از خواب به خودتان یادآوری کنید که امروز برای نزدیک تر شدن به هدف چه کاری انجام داده اید، در خیال خود مجسم کنید که وقتی به هدف می رسید، چه حس خوبی خواهید داشت. نتیجه نهایی کار خود را در ذهن به تصویر بکشید و با همان تصویر ذهنی به خواب بروید.

اصل خواستن، توانستن است را به خاطر داشته باشید؛ آنچه فکرش را می کنید، همان چیزی است که در آینده نصیب تان خواهد شد .

گام ششم: برای هدف خود، هر روز یک کار انجام بدهید

هدف ها به خودی خود محقق نمی شوند؛ هدف گذاری وسیله است برای اینکه به شما انگیزه بدهند و شما باید هر روز، کاری را برای رسیدن به هدف انجام بدهید. این کار نباید حتما خیلی بزرگ یا خیلی مهم باشد. فقط باید کاری را انجام بدهید. به تدریج که هر روز کاری را برای هدف خود انجام می دهید، خواهید دید که یافتن کار بعدی در روزهای آینده، آسان تر خواهد بود. مجموعه این کارها به تدریج به سمت هدف شتاب خواهد گرفت و پیشرفت شما سریع تر و ناخودآگاه تر خواهد بود.

منبع: کتاب شما یک جوجه اردک زشت نیستید

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "از زندگی چه می خواهید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با از زندگی چه می خواهید؟

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید